A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: -1

Filename: controllers/page.php

Line Number: 240

Historiikki - 1990-luku - Jazz Finland Siirry pääsisältöön

Säätäjä – Suomen Jazzliitto 50 vuotta

Vähitellen Jazzliitto alkoi olla varsin mittava "yhdistysten yhdistys". Vuonna 1990 jäsenyhdistyksiä oli 34, vuosikymmenen lopulla niitä oli parhaimmillaan peräti 42. Kaikkinensa Jazzliitossa on sen historian aikana ehtinyt olla mukanayli sata jäsenyhdistystä!

 

KäytännössäetenkinviimevuosikymmeninäJazzpäiviensuurinmerkityseioleniinkäänollutsiinä,ettäkyseessäolisimerkittävä,kansallisenuutiskynnyksenylittävätapahtuma.LiitonentinenpuheenjohtajaJuhaSödertoteaakinkriittisesti,ettäJazzpäivät"eivätolevaltakunnallisetvaanpaikalliset".

Olitapahtumannäkyvyyspaikallista,maakunnallistataikansallista,sitäeivoikieltää,ettäjazzpäivättekevätSuomenJazzliitostaaidostivaltakunnallisenjärjestön.KeskeisilläjäsenjärjestöilläontarjoutunutJazzpäivienkauttatilaisuusesitelläosaamistaanjasamallavaikuttaaalantoimintaan.Pienellepaikallisyhdistyksellepäivienjärjestäminenvoiosoittautuavaativaksitehtäväksi,muttauseimmitensilläonollutpiristävämerkityskulloisellekinyhdistyksellejaruohonjuuritasonjazzharrastukselle.

Yhteistyötätehdäänmyöspaikkakunnanpäättäjienkanssa.MattiLaipiomuistelee,ettäJazzpäivilläainakäteltiinpaikallisetsilmäätekevätvaikkeiyhteistyötämuutenolisiollutkaan.KaupunginjohtajientervehdyskirjoituksialöytyyJazzpäivienohjelmavihkosistasenverran,ettäniidenpohjaltavoisilaatiaomantutkimuksensajuhlapuheidenretoriikasta.Paikallisuusonkorostunutmyössiinä,ettäjazzpäivilläjaettavanYrjö-palkinnonvalmistaminenonvuodesta1983lähtientavattuantaajonkunalueellaasuvantaiteilijantehtäväksi.

JazzliittoonarkistoinutvarsinkattavastiJazzpäiviinliittyväämediapalautetta.MusiikkiarkistoJAPAssasijaitsevanmappimääränperusteellatapahtumaherättietenkin1990-luvullarunsaastihuomiota.VuosikymmenenaikanaJazzpäivätpidettiinPorissa,Raisiossa/Naantalissa,Joensuussa,Lappeenrannassa,Raahessa,uudelleenRaisiossa,Helsingissä,Jyväskylässä/Äänekoskella,KotkassajaVaasassa.Esimerkiksikunvuonna1991tapahtumajärjestettiinRaisioJazzry:ntoimestaRaisiossajaNaantalissa,ohjelmassaolimuunmuassaturkulaisenrhythm&blues-yhtyeNiteTimeJumpersinkoulukonsertti,OulunkyläBigBandinperhekonsertti,Jazzliitonbändikilpailu,allasjamitjaSeveriPyysalonpääkonserttiNaantalinKylpylässäjakirkkokonsertti.TilaisuuksiaraportoitiinpäivittäinmelkeinpäkaikissaVarsinais-Suomenlehdissäjavähänmuuallakin.

PuheenjohtajaMattiLaipiojakuvataiteilijaMarkkuKosonenojensivatYrjö-palkinnonrumpaliJukkisUotilalleRaisiossavuonna1991.Kuva:RaisioJazzry.

JazzliitonpuheenjohtajaMattiLaipiojatoiminnanjohtajaTimoVähäsiltaluovuttivatJoensuunjazzvaikuttajanJussiSierlankanssavuoden1992Yrjö-palkinnonTapaniRinteelle.Kuva:Jazzkerho-76Joensuunarkisto.SeuraavanavuonnaJazzpäivätvietettiinJazzkerho-76Joensuury:nvetämänäPohjois-Karjalassa.Yhdistysolinimensämukaisestiperustettu1976,muttalupaavanalunjälkeentoimintanuupahtiuseaksivuodeksi.KunJazzliitonjaJoensuunkonservatoriontoimestavuonna1985toteutettiinniinsanottuPohjois-Karjala-projekti,virisiajatuskerhonuudelleenkäynnistämisestä.Konservatoriontiloissajärjestetynkokouksenosanottoolirunsas.MukanaolimyösJussiSierla,jokailmoittautuihalukkaaksiviedäjazzinasiaaeteenpäin.Toivetoteutuimoninkertaisesti.Sierlavalittiinkerhonhallituksenpuheenjohtajaksi,japestijatkuisittenylineljännesvuosisadan,vuoteen2012asti.JussiSierlanaikanaJoensuunkerhostatuliJazzliitonaktiivisimpiajäsenyhdistyksiä.

SierlaolimukanajärjestämässäJazzpäiviä1992ja2012.Vuonna1992hänelläeivieläollutkokemustaisojentapahtumienorganisoijana,vaikkayhdistysolimuutamankerranpienimuotoisempiaviikonlopputapahtumiajärjestänytkin.Tavoiteolikorkealla.Ohjelmistoonhaluttiinnimekkäitäkansainvälisiävieraita,jakatseetkääntyivätSibelius-AkatemianjazzosastonjohtajanJukkisUotilanpuoleen.SuomeenolitulossaamerikkalaispianistiKennyWerner,jonkatriossaUotilasoittirumpujajaPekkaSarmantobassoa.

Viimemetreilläjärjestämisenrealiteetitalkoivatpainaapäälle.

Kannoimmesuurtahuoltatapahtumantaloudestajayritimmepihistääkaikissakohdissa,missämahdollista.NiinpäolimmesopineetravintolankanssahyvästäillallisestaainoastaanpäätähdelleWernerille,muttaeiJukkikselleeikäPekkikselle,joitapidimme”tavallisinarivisoittajina”muidenmuusikkojentavoin.Jukkisottiminuttiukkaan,muttakylläkinhyvinystävällismieliseenpuhutteluunvieraanvaraisuudenperiaatteista,jaasiasaatiinsittensovituksijahoidetuksihyvässäjärjestyksessä.

PianistiKennyWernerlumosikuulijoitaValtakunnallisillajazzpäivilläJoensuussa1992.Kuva:Jazzkerho-76Joensuunarkisto.Vieraanvaraisuuskannattiainakinsiinämielessä,että"herratsoittivattodellahienosti,jaWernerhemmottelimyöhäisenillaninnokkaastikuuntelevaayleisöävielämyösherkin,runollisinsoolo-osuuksin."


PerinnetietoinenYrjö

Jazzpäivätonvuosienvarrellamuuttunutyllättävänvähän.Eräsperinneonse,ettäYrjö-palkintojaetaanavajaispäivänä.Yrjöönitseensäalkoikuitenkin1990-luvullakohdistuamuutospaineita.

Käsitystaiteestajaviihteestäjasitämyötämyösjazzistaalkoimuuttua.MoniarvoisuudentuuletpuhaltelivatSuomessa.Senhuomasivaikkapakirjastojenmusiikkiosastoilla.SannaTaljaontätäasiaatutkinutjapäätynytsiihen,ettätaidettajakansallisiajuuriapainottavientehtävienrinnallealkoinousta"mosaiikkikulttuurin"ihanneelimoninaistenperinteidenhyväksyntä.Hankintapolitiikassaeisiismietittyvainsitä,mikäonesteettisestikorkeatasoistataikansallisestimerkittäväävaansitä,mikäsaattaisikiinnostaaihmisiä.

Lamaedesauttoitätämuutosta.Useinkuuleeväitettävän,ettävaikeinaaikoinaihmiseteivätoikeinjaksaseuratataidettavaanpitäisiollaenemmänsitähauskaaviihdettä.Samallavaikeatajatovatantaneetsiunauksensasellaisillekulttuurimuodoille,joitaeivaikkapalehtienkulttuuripalstoillataitaidepolitiikanpuheenvuoroissaolemuulloinarvostettu.Sota-ajanviihdemusiikkiapidettiinpitkäänparempanakuinsodanjälkeistärillumarei-musiikkia.Syyteivätniinkäänliittyneetmusiikilliseenkieleen–kovinsuuriamuutoksiasenkehityksessäeitapahtunut–vaansiihen,ettäsota-aikanamusiikinsosiaalinenulottuvuussaitoisenlaistamerkitystäkuinrauhanaikana.Silläolipainavampitehtävä.

Jotainsamaatapahtui1990-luvunalkupuolella.Ainasillointällöinkuuleeväitettävän,mitentaideonviihteellistynyt,mutta1990-luvullakäviniin,ettäviihdetaiteellistui.Lamallaolisiinäomaroolinsa.Sepyhittiviihteenjanostisentaiteenrinnalle.

Jazzliitossakinryhdyttiinvarovastiarvostamaankansanomaistaversiotajazzista.Jatsia.

YhtäkkiäYrjö-palkittujenjakiertueyhtyeidenjoukossanäkyinimiäjatyylejä,jotkaeivätehkäolisiaiemminpäässeetesillemuutenkuinjuhlittaessajazzhistorianmerkkipaaluja.Esimakuatästäsaatiin1993,kunYrjönsaiUMO:nmonipuolinenkapellimestariMarkkuJohansson,jokasamoihinaikoihinjohtimyösVantaanviihdeorkesteria.

Uudettuulet–taipikemminkinvanhatsoinnit–alkoivatpuhaltaaYrjönympärillä.Muutostaolikoettujo1980-luvulla,kunpalkintoaryhdyttiinentistäuseamminjakamaansoittajille.ToimittajaPetriSilashuomauttaa,ettäaiemminYrjötolisuunnattuenemmänjazzsäveltäjille.SamoihinaikoihinJazzliittooliryhtynytjakamaanpitkänlinjantoimijoilleharkinnanvaraistaAndania-palkintoa,jonkaavullasaatiinjoksikinaikaakanavoituaYrjöönkohdistunuttamuutospainettamuualle.LopultaYrjönolitaivuttava.Murroskoettiin,kunpalkinnotmyönnettiinswingmestariAnttiSarpilalle1997jabasistiPenttiMutikaiselle1999.MolemmatolivatansainneetkannuksiaanmuunmuassaDDTJazzbandissa,siinäsamassadixie-orkesterissa,joka1967olitahdittanutensimmäisiäValtakunnallisiajazzpäiviä.

MikkoPeltolamuisteleeehdottaneensaAnttiSarpilaajo1990-luvunalkupuolellaYrjö-palkinnonsaajaksi.HallituksenmielestäSarpilakyllätäyttihyvänmuusikonkriteerit–muttaswinginedustajanahänvaansattuitoimimaanväärälläalueella.Muutamaavuottamyöhemmintilanneolimuuttunut.

Muutosjohtuimyösuudenlaisestatyönjaosta.KunranskalainenCharlesGilasettuiSuomeenjakehittikokeellistamusiikkiaesittelevänVapaatäänet-kiertuekonseptin,hänsamallaottihoitaakseentontin,jokaoliaiemminollutläheskokonaanSuomenJazzliitonvalvonnassa.

Vaikkarajojavenytettiin,Jazzliitonmusiikillinenpohjavireolitokiedelleenmodernistinen.Useintämävirehämärrytettiinpuhumallalaadusta.Laatuolikaikkikaikessa,eikäsepelkästäänkoskenutkiertuyhtyeidenvalintojataimusiikillisiaääniä.Laatukriteeritsaatettiinnostaaesiinmyössilloin,kunpuhuttiinsiitä,millätavallamusiikistatulisikirjoittaa.


LiitonäänitorviJazzit!Jazzliittoryhtyivuonna1987julkaisemaanomaaJazzIt!-lehteä.Näinsaatiinkorjattuasetiedotusvaje,jokaolisyntynytmuutamavuosiaiemminRytminirtauduttualiitonalaisuudesta.KunRytmipianeronjälkeenottikunnollahajurakoaentiseenisäntäänsä,Jazzliitollaeienääollutkunnontiedotuskanavaa.Olivaintarjotasatunnaisiatiedotteitamediallejakiertokirjeitäjäsenille.Jälkimmäisiätosinlähetettiinkuukausittain.

EnsimmäisessäJazzIt!-numerossakäsiteltiinikuisuusaihetta:kansainvälisenjazzklubinsaamistaSuomeen,käytännössäHelsinkiin.AiheestaolikirjoitettuJazzliitonensimmäisessäRytmi-numerossa1967,jasamaaihekomeilinytJazzIt!:netukannessa.Jazzliittooliaktiivisestimukanahankkeessa,jokakuitenkinkaatuiHelsinginkaupunginvetäydyttyäyhteistyöstä.Aiheeseenpalattiinmontakertaatulevinavuosikymmeninä.

JazzIt!-lehdenensimmäinennumerojulkaistiinsamanasyksynä,kunMattiLaipiovalittiintoistamiseenliitonpuheenjohtajaksi.ToimittajanajajazzasiantuntijanaLaipiokiinnostuilehdestäjaryhtyisenavustajaksi.Selvästiverivetijazzkirjoittelunpariin.Pääkirjoituksissaanhänpuhuijazzviennistä,PoriJazzista,yritysyhteistyöstä,levymarkkinoista,festivaaleista,pohjoismaisestayhteistyöstäjamilloinmistäkinajankohtaisestaaiheesta.

Kuusikertaavuodessailmestyneenlehdentaipikemminkinlehtisen(sivumääräolinormaalistikahdeksan)päätoimittajaoliTimoVähäsilta,jokakäytännössäkirjoittisuurimmanosanjutuista.Myöshäntäkiinnostivatkulttuuripoliittisetaiheet,esimerkiksikunnallinenjazztarjonta,lähdeverojatukipolitiikka.TässämielessäjazzkirjoittelupalasiJazzliitonosaltajuurillemuutenkinkuinklubitoiminnanhaikailunmyötä:samoistaaiheista,etenkintukipolitiikasta,olikirjoitettuRytmissäjatkuvasti1970-luvunvaiheessa.Mukanaolilisäksiuutisointia,jazz-alanesittelyä,haastatteluja,levy-jakirja-arvostelujajahetkenaikaa–poikkeuksenaasiallisestakokonaislinjasta–nimimerkkiYrmandKyrvanderinpilkallisiapakinoita.

JazzIt!oliselkeästijäsenlehti:vaatimattomastitaitetussajulkaisussajazzinystäväkirjoittiunelmistaanjahuolistaantoisellejazzinystävällejatoivoi,ettälehtisamallapäätyisikulttuuripolitiikanvaikuttajientaisuurenyleisönkäsiin.Mitäänsuurempiamerkkejäjazzymmärryksenlaajentumisestaeikuitenkaanollutnäkyvissä,vaikkalehteälähetettiinkinilmaiseksimyösmuillekuinjäsenille.Jazzliitonalkuperäinenkaksoistehtävä,virallistenelintenhuomionkiinnittäminenjasuurenyleisönvalistaminen,kyllätoteutuilehdenkauttamutteitäydelläteholla.

JazzIt!-lehdenviimeisennumeronkannessaesiintyiamerikkalainenpuhallinsoittajaJamesCarter.Tilannemuuttuivuonna1994jatulisivaikuttamaanJazzliitontiedotustoimintaanjasisäisiinkeskusteluihinvuosiksieteenpäin.KuopiolainenOskuRajalaoliaiemmintoimittanutyhteennumeroonhyytynyttäJazzaviisia.KunJazzliittojärjestiHelsingissäJazzJamboreen,Rajalapäättikokeillaalaauudestaan.UusilehtiJazzrytmitjulkaistiinJamboreessaosinyhteistyössäJazzliitonkanssa.Eikulunutkuinmuutamakuukausi,kunsekäRajalaettäJazzliitontoimijattotesivat,ettäSuomenmarkkinoillaeiolejärkeäylläpitääkahtapientäjazzlehteä.

Loppuvuonna1994JazzIt!sulautuiJazzrytmeihin.Muutamannumeronajansilläoliemolehdenväliinsujautettunaliitteenävieläomaidentiteetti,muttavuodesta1995eteenpäinsekatosijakäytännössäJazzrytmeistätuliJazzliitonjäsenlehti.Muttamihinasti?Seonkinhankalampikysymys.

==pagebreak==


JazzsodanpaluuYhdistystentoimintakertomuksetovatyleensämuodollistaluettavaa,eivätkäSuomenJazzliitontoimintakertomuksetteetähänpoikkeusta.Arvoväritteisetkirjoituksetsäästetäänjonnekinmuualle.NiinpäJazzliitonvuoden1995toimintakertomusjaetenkinsenjohdantolukupysäyttää.

Toimintakertomuksenaluksitodetaan,ettäkulunutvuosioli"suhteellisentavanomainen".Sittenseuraakolmepoikkeavaavirkettä.Ensinkirjoitetaantunnustellen,ettäpositiivisintavuodessaoli"tiedotustoiminnankehittyminen"ja"Jazzrytmienvakiintuminen",siisse,ettälehti"ajaasuomalaisenjazzinasiaavoimakkaastieteenpäinjatavoittaasuurenmääränlukijoita."Tämänjälkeentodetaanjazztiedottamisennousseenkokonaanuudelletasolle.Lopuksiesitetääntosiasioihinjayleisöpalautteeseennojaten,ettälehtion"viimevuosienmyönteisinilmiökokosuomalaisessajazzkentässä."

Tässäasiayhteydessäseolivahvastisanottuottaenhuomioonvaikkapasen,ettäsamanatoimintavuonnaTrioTöykeätoliensimmäisenäjazzyhtyeenänoussutSuomenvirallisellealbumilistalle(parhaimmillaansijalle22)jajazzfestivaalejaalkoiollakesäpullollaan.Jazzrytmienmerkitystäalanvirkistäjänäeitokivoikiistää.Lehdelleolitilausta,silläRytmioliirtautunutjazzjulkaisunleimastaanjaJazzIt!eikiinnostanutsuurtayleisöä–taiehkäeiedesniinsanottujajazzdiggareita,joilleJazzrytmitoliselvästisuunnattu.Jazzrytmitilmestyikuusikertaavuodessa,jasivujaoliyleensävähintään32.

YhteiseloJazzliitonkanssaolihedelmällistäpuolinjatoisin,kannustavaakin,kutenesimerkiksikäyilmilehdennumerosta4/1996,jossaRajalakirjoitti,mitenVähäsiltatekeepienilläresursseillajatkuvastimerkittäväätyötä."Työtä,jokaeinäyvälttämättäheti.Muttanäkyytulevaisuudessa.Taatusti!"ParianumeroamyöhemminVähäsillastajulkaistiinisohenkilöjuttu.

OskuRajalajaTimoVähäsiltaposeeraavatvanhojenRytmi-lehtienkanssa.Kuva:MikaelJuntunen/Jazzrytmit.SekäRajalaettäVähäsiltakirjoittivatahkerastilehteen,jamolemmillaoliuseinprovosoivaote.Jazzjaerityisestijazzinrahoitusherättivättunteitamuissakin.

Hiiltyneindebattikäytiinvuonna1997,kunfilosofianlisensiaattiAlpoCollanusjaTimoVähäsiltakiistelivätjazztuesta.AvoimessakirjeessäänSuomenJazzliitollejaopetusministeriölleCollanusväitti,ettäJazzliittosaatukealiianpaljonjaansaitsemattomastijaennenkaikkeaohjaasitävääriinkohteisiin.Jazzliittoeiollutsuomalaisenjazzinasiallavaan"pimeänkeskiajanperiaatteintoimivaammattikuntalaitos"jatoisaaltayhteiskunnanelätti,jonkaCollanustoivottiSiperiaan,sielläkunon"tilaaoikeinhelvetinisollekunnallisellejazzklubille".

VähäsiltaoliennenavointakirjettänimittänytCollanusta"antiikintutkija-jazzinharrastajaksi",muttaCollanuksenvuodatuksenjälkeenhänsiirsikapulanJazzliitonhallitukselle,jokapuheenjohtajaKlausJärvisenarvovallallaottivastineessaantilastotkäyttöönjayrittipysyäasialinjalla.Keskustelualietsoiosaltaanjazzinasemastalaadittulaajamuistio,jonkaolilaatinutJärvisenvetämätyöryhmäjajokaolivastikäänluovutettuopetusministeriölle.

Kyseolijälleenkerransiitä,mikäonhyvääjazziajamikäei.Onkohyvämusiikkisellaista,jokaontaiteellisestikorkeatasoista?Vaionkohyvämusiikkisuomalaiseenperinteeseenliittyvää?Vaionkohyvämusiikkisellaista,jostakansatykkää?Vähäsiltaedustitaidekäsitystä,käytännössämoderninjazzinkoulukuntaa.Hänenmusiikkimakunsaoli"modernijamarginaalissa,eikähänsitämitenkäänpeitellyt",hallituksenentinenjäsenMikkoPeltolamuistelee.Collanusoliperinnejazzinasiallajakytkihyvänmusiikinsuosittuunmusiikkiin.Mitäenemmänjotakinjazzinlajiakuunneltiin,sitäparempaajazziaseoli.

Ääni-jakuvatallennetuottajatÄKT:nlaajaaäänitetutkimustatulkitenCollanusesitti,ettäihmisetSuomessakuuntelevatenemmänvanhaajazziakuinuutta.Hänihmetteli,miksiJazzliitontoimintakeskittyy"vähitensuosittujenjazzlajienjajazzmuusikoidentukemiseen".Muutkeskusteluunosallistuneetkirjoittajat,esimerkiksiJaakkoTahkolahtija1970-luvunalussaJazzliitonhallituksessaistunutEilaKaarresalo-Kasari,asettuivatenemmäntaivähemmänmodernistienkannalle.

VähemmänrähjäävämmälläkirjoitustyylilläCollanusolisivarmaansaanutpuolestapuhujiataakseen.Jazzliitonkinhallituksessaistuivanhanjazzinymmärtäjiä.Nythänjäipaljoltiyksin.

Vanhanjauudenjazzindebattimuistuttijoiltakinosinsitäjazzsotaa,jotakäytiinHelsinginSanomissakevätkesällä1980.SilloinhyökkääjänäoliJormaMoilasenkynästälähtenyt,väljästiJazzliittoonkytkeytynyt"arsjazz"javastaanottajanaPorin"jazzpopulus".Sotajättiarventiettyihintoimialansuhteisiin,muttasamallasetekijazziatunnetuksi,"satoijazzinlaariin",kutenMikkoPeltolaasianilmaisi.Vuonna1996vääntöjäipaljoltilajinsisäiseksi.

MikäoliJazzrytmienasematässädebatissa?VihjailemallaavoimessakirjeessäänliitonjalehdenläheisiintaloudellisiinsidoksiinAlpoCollanushalusiselvästitestaillapäätoimittajaOskuRajalanlojaliteetinkohdettajajournalististasietokykyä.Rajalapäättinojatasananvapaudenperiaatteeseenjaantoikaikkienkukkienkukkia.Lehtieistilisoinutjuttuja–sellaineneikuulunutJazzrytmientoimituslinjaanmuutenkaan–eikäottanutkantaa.

Eikuitenkaankestänytkauan,kunJazzrytmienjaJazzliitonsuhdejoutuikoetukselle.

JazzrytmitjahyväjournalismiEioletäysinselvää,mistäkaikkilähti,muttaselvästiliitonjalehdensuksetalkoivatmennäristiin.Viitteitätästäsaatiinvuoden1998lopulla.RajalanpääkirjoituslehdennumerossakuusiperäänkuuluttiyhteenhiileenpuhaltamistajasamallaesittiSuomenJazzliitollevaatimuksenastuanykyaikaan,"myöshenkilöstössään".Henkilökemioillaonsaattanutollaasiankanssatekemistä,kentiesmyösmusiikkimaulla:vastakkainolivatmodernisti-Vähäsiltajatraditionalisti-Rajala,jälkimmäisenluonnehdinnanmukaantoisellapuolellaoli"jazzpuritaani"jatoisella"all-round-musiikinkäyttäjä".

Vähintäänyhtäoleellinensyyärtymykseenlöytyilehdentaloudellisestakannattavuudesta.KyseolioikeastaantäsmälleensamastakiistastakuinRytminkohdallareiluvuosikymmenaiemmin.Jazzlehtihalusisuoraatukeaalankatto-organisaatiolta,jokarahansijastatarjositoimituksellistaapuajamainostilanostamista.

JosJazzliitonjaJazzrytmienvälinenkiistelyolisijäänytpyörimäänhenkilö-jarahakysymystenympärille,kyseessäolisijälleenkerranollutsenlaatuinensisäpiiridebatti,jokaeikiinnostamuitakuinasianosaisia.Taustallavaikuttikuitenkinmyöskolmassyy,jokaliittyijoseisuoranaisestijazzmusiikkiinniinsiihen,mitäjamitenjazzistatulisipuhua.Lehdenpalstoillaolijuuriväiteltyhyvästäjazzmusiikista.Nytkiisteltiinmyösjazzjournalismista.

OskuRajalanmielestälehtioliliitonainoaaitovaltakunnallinentoimintamuoto.Kiertueetulottuivatvaintietyillepaikkakunnille.LehtisensijaanlevittijazzinilosanomaakokoSuomeen,"niinkuinliitontarkoitusoli."Lehdenkautta"tossunkuluttajaUtsjoella"pysyiRajalanmielestäperilläsiitä,mitäjazzmaailmassatapahtui.

RajalanperusteluteivätestäneetJazzliitonhallituksenjäseniäilmaisemastatyytymättömyyttälehdenlinjaan.EnsinnäkinJazzrytmitolilehti,jokaeitäysinistunutvallitsevaanjazz-estetiikkaan.Seoliilmiasultaanrunsasjarönsyilevä,paikoinräikeäkin.Kuvamateriaalisisälsiniinammattilaistenotoksiakuinmonenkirjavaatapahtumataltiointia.LehtimuistuttienemmänsähäköitäiltapäivälehtiäjatoisaaltavaikkaparocklehtiRumbanpunkhenkistäindie-linjaa(Jazzrytmientavoinsekinolipainettuhuokealle,tabloid-kokoisellepaperille)kuinesimerkiksiRytminhallittuaeleganssia.

Jazzrytmienjutuissaeiollutyhtenäistätyylillistälinjaa.Kirjoitusvirheetkorjattiin,muttamuutenstilisointiaeiharrastettu.Jazzrytmiteitarjonnutsamanlaisiajazzmusiikinolemustametsästäviäpohdintoja,joitaolitotuttulukemaanesimerkiksiHelsinginSanomienpalstoilta1960-luvunlopultalähtien.TokiJazzrytmienavustajiinlukeutuirunsaastiammattitoimittajiamuttayhtälaillamyösinnokkaitaharrastajakirjoittajia.Lehtiolisisällöltäänepätasainen,epäilemättätäysintarkoituksella.

Laatujournalisminreferenssieiitseasiassaollutkaukaahaettu.Josyntyvuosienaikanasekä1970-luvullajapitkältimyös1980-luvullaJazzliitonsisäpiirissävaikuttiuseitajazztoimittajia,esimerkiksiPekkaGronow,AtteBlom,LauriKarvonen,PekkaPöyry(tunnettusaksofonistiehtitoimiamyösRytminjaHelsinginSanomienjazzkriitikkona),MattiKonttinen,MattiLaipiojaJaakkoTahkolahti.Myöhemmintoimittajiaistuiliitonhallituksessahuomattavastivähemmän–merkittävimpänäpoikkeuksenaOskuRajalanlisäksiTurunSanomienJarmoWallenius.

Toimittajienmääränhiipuminen1990-luvunJazzliitonriveissäeikuitenkaantarkoittanutsitä,etteiköjazzkirjoittamisen"lajityyppi"olisiollutliitontiedotusfilosofiassaläsnä.Edellämainitutvanhanpolvenkirjoittajatsaattoivatjazztoimittajinaedustaaerilaisiamieltymyksiä,muttayhteistäheillekuitenkinoliperehtyneisyysjasenosoittaminenhallitullatavalla.PäätoimittaessaanRytmiä1960-luvunlopullaAtteBlomheittäytyipoptaiteenvirranvietäväksi,muttatarpeentullenhännäyttiosaavansaperinteisenjazzkirjoittamisenlajin,jonkahänolioppinuttoimiessaanHufvudstadsbladetinkriitikkona.

Jazzrytmitolijotainmuuta.Tokivaikkaparunsaastalevyarvosteluosiostalöytyiperinteistäjazzkirjoittelua,muttavastineeksiOskuRajalanpoleemisetpääkirjoituksetsaivatvanhankoulunjazzaritvarpailleen.Rajalantaustaeiollutperinteisessä,levykeräilyäpainottavassavalistuneessajazzdiggariudessa:hänolitullutjazzjournalisminkentällemarkkinointialalta.Varmaanmoniensilmissänäyttisiltäkuinmaailmallinenräikeysolisivalloittanutjazzinviimeisenvapaanlinnakkeen:festivaalitolimenetettykaupallisuudenalttarille,nytmenijournalismi.

Eioikeastaanollutihme,ettävuonna1999JazzliitonhallitusvaatiJazzrytmeiltä"laadullistakehittymistä"japerustityöryhmänseuraamaantilannetta.Tällaiseenvaatimukseenolivaraa,silläJazzrytmitolienemmänriippuvainenJazzliitostakuinliittolehdestä.

Liitonkevätseminaarissalehteäkäytiinryhmätyönäläpi,jalokakuussatyöryhmäantoilausuntonsahallitukselle.Lehdenroolitodettiinmerkittäväksi,muttatämämyöstoimiperusteenasille,että"lehdelleasetettavatlaatuvaatimuksetovattavanomaistahaasteellisemmat".Ulkoasuamoitittiinvaatimattomaksi.Visuaalinenilmeeivastannutniitäkriteerejä,"kuntoimitaansuomalaisenjazzinkäyntikorttinayhteiskunnaneritasoilla".Sisällöllisestilehtioliparantanutotettaan,muttaeditoimattomuushäiritsikutenmyöslipeämiset"ns.hyvänmaunraameista".

Työryhmäpäätyivaatimaansisällöllisestilaadukastalehteä,jokasamallakertaaolisimyöstyylikäsjauskottava.Jazzrytmientulisimuuttua.

PäätoimittajaOskuRajalaoliollutJazzliitonhallituksessauseitavuosia.HänenmuistinsamukaanlehdenkohtalonkysymysjohtilopultaäänestykseentoiminnanjohtajaVähäsillanluottamuksesta,jokamyönnettiinniukallaenemmistöllä.Aivantällaistaliitonhallituksenpöytäkirjoistaeilöydy.JokatapauksessaeräänälopputuloksenaRajalankausiliitonhallituksessapäättyi.Vuoden2000toimintasuunnitelmassaJazzrytmeilleeienääkanavoitutuotantotukea,vaanliittositoutuiostamaanilmoitustilaa.Termiä"Jazzliitonpää-äänenkannattaja"eipianenäälöytynytlehdeninfolaatikosta.

NäinhelpollaJazzliittoeisentäänpäässytJazzrytmeistäeroon.Kokodebattinousiuudelleenesille2000-luvulla,kunTimoVähäsiltajättitoiminnanjohtajantehtävänsäjapiansenjälkeenOskuRajalapalasihallitukseenkolmeksivuodeksi.Samavääntöjatkui.

KunJazzliitonhallituksenjäseniltäkysyy,millaisiaolivatkokoukset1990-ja2000-luvulla,yksiasiatuntuuyhdistävänlausuntoja:ainajuteltiinlehdestä."Jokajumalankerta[--]alkoihirveäkiistaJazzrytmeistä,vaikkeisitäoltupantuedespöytäkirjaan",Rajalamuistelee.Pahimmillaankokouksetsaattoivatvenyäviisituntisiksi.JossainvaiheessaistuntoaJuhaSöderilläolitapanaheittäätupakkiaskilattiallesenmerkiksi,ettänytriittää.Pidettiintupakkataukojakohtataasjatkettiin.

Eikokouksiakuitenkaanvälttämättävastenmielisiksikoettu.JarmoWalleniuksellaainakinoliintoa.EräänkerranturkulaistoimittajataastuliviikonloppunaJazzliitonkokoukseenHelsinkiin.Walleniusihmetteli,kunketääneiollutpaikalla.Käviilmi,ettähänoliviikonetuajassa.

Pohjatyötulitehtyä

SiinämissäSuomenJazzliitonaiemmatvuosikymmenetkuluivatenemmäntaivähemmänvaihtuvissatunnelmissa,1990-lukuonjäänytmieliinsuhteellisenvakaana.Kiistojajavaltataisteluitatokiilmeniedelleen,muttanytkyseeienääollutelämänjakuolemankamppailuista.Talousolivakaallapohjalla,javaikkalamakausiravistelikokoSuomeajasiinäsivussamyösJazzliittoa,tutinajäiverratenvähäiseksi.Talousasiatolisaatukuntoonjuuriennenlamanrysähtämistä1992.Vuosikymmenenjälkipuoliskoelettiintaasnousukaudentunnelmissa,joitaJazzliitonosaltahäiritsivätlähinnävainsatunnaisetsyytöksetvääränlaisenjazzintukemisestajasisäisetkiistelyt.

Valtakunnallisetjazzpäivätolivatvakiintuneetjo1970-luvullaJazzliitonvuosittaiseksikohokohdaksi,eikä1990-luvullasensuhteentapahtunutsuuriamuutoksia.Tapahtumatherättivätjazzväenmielenkiinnonjakeräsivätsamallamaakunnallistahuomiota.TosiasiassaJazzpäivätmerkitsivätenemmänkulloisellekinjärjestäjällekuinJazzliitolle.MikäliJazzliitonpiirissäpohdittiin,tulisikosuhteellisenvähänmuotoaanmuuttanuttatapahtumaauudistaa,niinradikaalejapäätöksiäeiasiantiimoiltatehty.

Jazzmaailmaahämmästyttäviäavauksiakinnähtiinvähemmän.KeravaJazzjaJazzJamboreeherättivätmielenkiintoa,muttaJazzliittoeilähtenytrakentamaanniillejatkuvuutta.TiedotustoiminnassaluotettiinaluksiomaanJazzIt!-jäsenjulkaisuun,kunnessesulautuiJazzrytmeihin.Jazzliittosaavuttitällämuutoksellalaajemmanyleisön,muttakääntöpuolenasemenettijulkaisutoiminnankontrollin.Yhteistyölleeilöytynytpysyvyyttä.Muutoinoikeastaankoko1990-lukuvoidaanJazzliitonosaltaymmärtäävuosikymmenenä,jolloinneljännesvuosisadanpohjatyösaatettiinloppuun.Kaikkikeskeisettoimintamuodotoliperustettu,nytniitävainhiottiinparemmiksi.

Jatkuu...

1
2
3
2000-luku