A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: -1

Filename: controllers/page.php

Line Number: 240

Historiikki - 1980-luku - Jazz Finland Siirry pääsisältöön

Säätäjä – Suomen Jazzliitto 50 vuotta

Selvästi Suomen Jazzliitto herätti tunteita ja myös valtataisteluita. Vaikka liiton rooli oli vielä 1980-luvun alussa epäselvä ja pienikin, vaistottiin, että jazzin etujärjestöllä on paikkansa Suomessa.

 


==pagebreak==

MitäonJazzliitonjazz?KuntarkastellaanSuomenJazzliitonjärjestämiäkoulutustapahtumia1980-luvulla,huomataan,ettämusiikillisessamielessäpääpainooliimprovisoidullajazzilla,jopakokeellisellafreejazzilla.Kiertueillatokikuultiinmuutakinjazzia,jatiedotteissaanJazzliittoilmaisiolevansakaikenlaisenjazzintakana.Muttaolikotosiaannäin?MitenjazzoikeinymmärrettiinJazzliitossa?

Jazzliitonperustamisenyhteydessä1960-luvunpuolivälissäpuhuttiinpaljonsiitä,mitenjazzonihanyhtämerkittäväämusiikkiakuintaidemusiikki.Jazzinkorkeaarvohaluttiinperustellasillä,ettäsiitälöytyytiettyjätaidemusiikkiinliitettyjäpiirteitä,kutenluovuutta,kekseliäisyyttä,jalostunuttaitseilmaisuajavirtuositeettia.1970-luvullajazzinarvoaperusteltiinmyössillä,ettäjazzistalöytyykytköksiäsuomalaisuuteenjapohjoismaiseenidentitettiin.Kyseeitämännäkemyksenmukaanenääollutamerikkalaisestamusiikistavaanmusiikista,jollevoitietyissäyhteyksissä–esimerkiksisiisPohjoismaissa–kasvaatiettyäomaleimaisuutta.Jazzliittooliikäänkuinkansallisellajahiemanpohjoismaisellakinasialla.

Entämitämieltäoltiinaiemminmainitustakolmannesta"hyvänmusiikin"perusteesta,suosiosta?MitäJazzliitossaajateltiinjazzista,jokamyyhyvin?Olikosellaistajazziaedesolemassa?

Jazzliitontoimintaa1980-luvullaseurannutjaliitonhallituksessa1990-luvullamukanaollutPoriJazzintiedottajaMikkoPeltolamuistelee,ettäniinsanotustahyvästäjazzistaeiliitonpiirissäkovastikeskusteltu.Samaasanoo1980-luvullahallituksessavaikuttanutmusiikkialanasiantuntijaPekkaNissilä:"Jazzeiollutsuurikysymys."Asioitaeiehkäsanottuääneen,muttavoisikosiltiollaniin,ettäliitontoimintaamäärittijonkinlainenmusiikillinenpiiloagenda?

MattiLaipioolimukanaliitontoiminnassa1970–1990-luvuilla,jahänenmielestään"modernijazzolipainottunut".PeltolanmukaanJazzliitossakoettiin"tärkeänäpitäämoderninjazzinlippuaylhäällä",vaikkeiasiaasiissuoraanlausuttuääneen.Peltolanmukaantällainenajatusjazzistajuontaajuurensaehkäjo1970-luvulle.

MikkoMattlarinväitöskirjaHelsinginSanomienpopulaarimusiikkikritiikistäeipeittelesitä,että1970-luvunjazzkeskustelussahyvälläjazzillatarkoitettiinuseimmitenei-kaupallista,taiteellisestikorkeatasoista(taivaihtoehtoisestihistoriallisestimerkittävää)musiikkiajahuonollajazzillapuolestaankaupallista,yleisöäkosiskelevaamusiikkia.Rytmi-lehdentarkempianalyysinäiltävuosiltasaattaisikertoatästäideologiastajasensuhteestaJazzliittoonenemmän,muttakylläliitonjazznäkemystuleeesilletoimintakertomuksistakin.Esimerkiksivuoden1975konserttitoiminnastatodetaan,ettäpääperiaateon"edelleennk.epäkaupallisen,hyvänjazzintukeminen".EhkätällaisellalausumallahaluttiinvakuuttaakulttuuripolitiikanpäättäjiäJazzliitontehtävänmerkittävyydestä.Toisaaltalauseoliitsestäänselvyys.Suomessaeituohonaikaanjuurikaantuotettujazzia,jokaolisinauttinutsuurtakaupallistamenestystä.

Itseasiassa1960-luvuntilannenäyttijazz-ideologisestihiemanvapaammaltakuin1980-luvulla.KunSuomenJazzliittokokosijazzinystävätHelsinkiinensimmäistäkertaajärjestetyilleJazzpäiville,avauspäivänkonsertissakuultiinuuttajavanhaajazzialaidastalaitaanjaseuraavanapäivänäkaupungillamarssittiinDDTJazzbandinesittämändixielandintahdissa.KunDDT:n30-vuotispäivälähestyi1980-luvunlopussa,yhtyeenjohtohahmoChristianSchwindttiedusteliJazzliitonpuheenjohtajaMattiLaipiolta,olisikoperinnejazzintaitajillamahdollisuuttaYrjö-palkintoon.Tiedusteluunolihelppovastatakieltävästi,silläpalkintoaolitavattujakaayksittäisillemuusikoilleeikäyhtyeille.Laipiomuisteleekuitenkinehdottaneensaliitonhallitukselle,ettäsevoisiryhtyäjakamaanAndania-nimistätunnustuspalkintoaansioituneillejazztoimijoille.DDTJazzbandsaivuonna1988JazzliitonhistorianensimmäisenAndanian,muttamuutentrad-sounditeivät1980-luvullayltäneetkärkikahinoihinliitontuki-japalkintopäätöksissä.

TimoVähäsillanmuistinmukaanJazzliitossa"tuettiinkaikkialajeja",muttatosiasiassa1980-luvullasuosittiinmodernejarytmejäjasointeja.TämänVähäsiltaitsekinsanoiSuomenSosialidemokraatinlaajassahaastattelussaheinäkuussa1985:Jazzliittohaluaamieluitentukeauuttajakokeilevaajazzia,"koskaseonainakaikkeinhuonoimmassaasemassa."Laaja-alaisuusalkoivahvistuavasta1990-luvulletultaessajaetenkin2000-luvulla.


Hesarinjazzsota1980SuomenJazzliittoeisuoranaisestiottanutkantaasiihen,mikäonhyväätaihuonoajazzia.Seeikuitenkaanvoinutvälttyäjoutumastamukaanjulkiseenkeskusteluun.Kaikkeinkuvaavinepisoditästäonkeväälläjakesällä1980HelsinginSanomienyleisönosastollakäytydebattijazzmusiikintilasta.

Keskustelunaloitti16.4.JazzliittoalähelläolevatoimittajaJormaMoilanen,jokahyökkäsiPoriJazziavastaansyyttäenfestivaalia"kassalaskelmoinnista"taiteellisestikorkeatasoisenanninkustannuksella.MyösuudetsuomalaisetartistitoliMoilasenmukaansyrjäytettyfestivaalinesiintyjähankinnoissa.VastineessaanviikkoamyöhemminPoriJazz66ry:ntoiminnanjohtajaJyrkiKangasihmetteliMoilasenvastakkainasettelujajakirjoitti,ettäjuhlien"päätehtäväonrakentaajazzinmoniavirtauksiapeilaavaohjelmakokonaisuus"jaettäkyseessäonmyöskotimaisenjazzinsuurkatselmus.

JormaMoilanenjatkoikeskustelua1.5.pitkässäkirjoituksessasyyttämällänytPoriJazziataiteellisestasillisalaatistajaeettisestiarvelluttavastavallankäytöstä,esimerkiksipienienpalkkioidenmaksamisestajakokeelliseenjazziinkeskittyneenImprovisoidunMusiikinYhdistysIMUry:nostamisestahiljaiseksi.JyrkiKangaseijäänytpekkaapahemmaksivaanvastasinelipalstaisessapalautteessaan,ettäfestivaalinjärjestämineneiolepelkkäätoivenimilistanlaatimistavaanhuomioonpitääottaamyöstaloudellisiaseikkoja.Kangasmainitsi,ettätulevallefestivaalilleonnytpalkattuIMU:nkauttauuttasuomalaistakokeellistajazziaasianmukaisinneuvotteluinjaettäesiintyjillemaksetaantäysinkelvollisetkorvauksetniinkuinonmaksettuennenkin.

KeskusteluunosallistuivieläIMU:npuheenjohtajaJukkaHauru,joka16.5.julkaistussakirjoituksessaanoikaisiedustamastaanyhdistyksestäesitettyjäasiavirheitä.LopuksiHaurupohti,mitenerilaisetjazz-instituutiotkutenPori,YLE,UMO,apurahalautakunnatjaJazzliittovähättelevätuuttaluovaamoderniajazzia."Jazzliitossaovattosinuudettuuletalkaneetpuhaltaa",Haurutotesi.

Keskustelussanousiesilleniitäsamojaestetiikkaan,identiteettiinjatalouteenliittyviäteemoja,joitajazzinympärilläolipyörinyt1960-luvultalähtien.TaustallavaikuttietenkinMoilasenkirjoituksissaajatussiitä,että"hyväjazz"onennenkaikkeataiteellisestikorkeatasoistamusiikkia.Hyväksyttävänjazzinkategoriaankelpasimyösuusikotimainenjazz.HyvästäjazzistaMoilanenantoiuseitaesimerkkejä,huonostahänsensijaantyytyitoteamaannimiämainitsematta,ettäkyseonulkomaisista,kevyemmänjakaupallisestisuuntautuneenalueentaiteilijoista.

Keskustelukertoiomaltaosaltaanmyössiitä,mitenPoriJazzolinoussutkeskeiseksitekijäksisuomalaisellajazzkentälläjamitensuuriatuntojaseonnistuiherättämään.Tulevinavuosinafestivaalinjärjestäjätsaisivatkuullayhäuudestaanjauudestaan,mitenjazzonuhrattuyritysyhteistyönjakaupallisuudenalttarille.Kaupallinenmenestystarinajakorkeatasoinentaidetuntui1980-luvunalussajavielämyöhemminkinolevanyhdistelmä,jolleeivalistuneeltajazzyleisöltäaplodejasadellut.

Keskustelueipäättynyttähän.Seavautuiuusiinsuuntiin,kunJazzliitonperustajiinjakulttuuripolitiikanvaikuttajiinlukeutunutYleisradionosastopäällikköPekkaGronowsyyttijazzväkeä"nynnyiksi".JosPoriJazzinohjelmistoeimiellyttä,niinperustettakoontoisetfestivaalit,Gronowehdotti.Jamissäovatjazzinystävätsilloin,kunpitäisiesittäähienojasuunnitelmiakulttuurilautakunnilletaihakeaapurahoja?Jazzliittokinonsaamaton.

JukkaHauru(23.5.)javaltionsäveltaidetoimikunnanjäsenTomByysing(3.6.)vastasivatPekkaGronowille,ettäjazzmuusikottarvitsevatpuolestapuhujia.ElimissäonJazzliitto?JaettämikäseJazzliittooikeinon?TomByysinginmukaan"jazzmuusikonroolionselkeä,muttajazzliitonroolionselkeytymätön,onkosesanasymbolivaiammattiliitto,sitäeimonitiedä."

TässävaiheessaJazzliitonhallituskinoliherännytpohtimaan,pitäisikösenilmaistaomakantansadebattiin.Setehtiin.JaakkoTahkolahtikirjoitti6.6.hallituksenedustamanaJazzliitontehtävästäjaesittisittensaamattomuudensyyksitietämättömyyttä,varojenpuutettajataantumuksellistakulttuuripolitiikkaa.Sävyolipuolusteleva,jopaalistuva.Seeiantanutliitostakovindynaamistakuvaa.

KunJormaMoilanenaloittiJazzliitonuutenatoiminnanjohtajanasamanvuodensyyskuussa,vahinkoolijoliitonjaPoriJazzinsuhteidenosaltatapahtunut.Liitontoiminnanjohtoonolivalittuhenkilö,jokaolihyökännytPoriJazziavastaan.

MikkoPeltolanmukaantilannekoettiinPorissaepäreilunajasejättisyvätjäljet.JormaMoilasensiirryttyäJazzliitontoiminnanjohtajanpaikaltapianmuihintehtäviinPoriJazzosallistuivieläjonkinaikaaaktiivisestiliitontoimintaanjaonnistuiJyrkiKankaanajamanavuoden1985syyskokouksessaHämeenlinnassanostamaanpuheenjohtajaksiYorkvonWillebrandinJaakkoTahkolahdentilalle.SinnikäsTahkolahtipalasipuheenjohtajaksiseuraavanavuonna,jaPoriJazzmenettijoksikinaikaakiinnostuksensaJazzliittoon,vaikkasilläsäilyikinedustusliitonhallituksessa.

MuutamaavuottamyöhemminviilentyneitävälejäpaikattiinUltraMusicMeetingillä,jasiinäonnistuttiinkinhyvin.MikkoPeltolanmukaanseoli"parastayhteistyötä",mitäPorinjaJazzliitonvälilläkoskaantapahtui.MyöhempinävuosinaPoriJazzistakasvoiniiniso,etteiseenääollutriippuvainenSuomenJazzliitosta–josolikoskaanoikeastiollutkaan.

"SatoiJazzinlaariin"

SuomenJazzliiton1980-lukulähtiliikkeellevaikeastijapäättyikomeasti.Kähminnänjaapatiansuostanoustiinvalokeilaan,jossahuipentumanaolivatomanmomentinsaaminenvaltionbudjettiinjaUltraMusicMeetinginnäkyvyys.Ennenkaikkea1980-lukuavoidaanpitäävuosikymmenenä,jolloinSuomenJazzliitonidentiteettivahvistui.

Uudettoimintamuodotkutenkiertueet,yhtyekilpailutjalaajatkoulutustapahtumat–unohtamattaomaaJazzIt!-lehteäjavetäjiennäkyvääroolia–tekivätJazzliitontunnetuksiennenkaikkeajazzmusiikintuntijoille.Jazzpäivätherättivätkiinnostustavarsinkinmaakuntalehdissäjanostivatsiltäosintunnettuuttalaajemmalleyleisölle.

Vuosikymmenenalunlukuisathenkilövaihdoksetveivätliitonpohjalle.Tilannerauhoittuihetkeksi,kunTimoVähäsiltaaloittiliitonjohdossatoukokuussa1983.Lopultahänenpestinsäkestiylikaksivuosikymmentävuotta.Eioleliioiteltuasanoa,TimoVähäsiltaonmerkittävinyksittäinenhenkilöSuomenJazzliitonhistoriassa.

Toiminnanrakentaminenolikuitenkinvaikeaa,eikäyhteentörmäyksiltävältytty.Jotkinasiatjäiväthiertämäänpidemmäksiaikaa.EhkäRytminjaJazzliitonvälilleolisivoituasolmiatehokkaampiyhteistyömuotosilloin,kunJazzliitollaalkoimennähyvinjaRytmiolivaikeuksissa.Jazzliitonaputosinolisisaattanutjäädätekohengitykseksi,sillänäyttisiltä,etteiSuomessaenääollutmahdollistajulkaistasäännöllisestiilmestyvää,sisällöllisestilaadukastajaesteettisestikomeaajazzlehteä.MuutamaavuottamyöhemminRytmikaartuiyleisempäänpopulaarimusiikinsuuntaanjalöysiitselleenlaajempaalukijakuntaa.

SelvästiSuomenJazzliittoherättitunteitajamyösvaltataisteluita.Vaikkaliitonrooliolivielä1980-luvunalussaepäselväjapienikin,vaistottiin,ettäjazzinetujärjestölläonpaikkansaSuomessa.VuosikymmenenalussakäydytdebatitPoriJazzinohjelmapolitiikastajajazzväensaamattomuudestaehkäsaivatsittenkinjotainaikaan.VaikkakeskustelujättipahanmaunainakinPorinsuuntaan,olisillämyöspuhdistavavaikutus.

Näkökantojaanjoutuiitsekukinpuntaroimaan.MikkoPeltolananalyysinahistelustajakissanhännänvedostaonosuva.Sisäpiirinsapelinkalistelukääntyikinvoitoksi.Isotasiatmenivätoikeaansuuntaan:

Keskiössäolijazzmusiikki.Kyllähänsesatoisittenlopuksijazzinlaariin.Semmoisetihmiset,jotkaeivätjazziaseuranneet[--],huomasivat,ettäaha,täähänonihanniinkuintaidemuoto.Ettävaikkasenäyttisisäiseltamiekkailulta,niinkyllämäluulisin,ettäsekinsatoijazzinlaariin.

Jatkuu...

1
2
3
4
1990-luku