Siirry pääsisältöön

Jazz Finland Live

Rajaton Jazz Festival: NIKI’S FOUR JAZZ QUARTET & ANASTASIA TRIZNA,Kulttuuritehdas KORJAAMO, helsinki27.10. Klo 19:00

Niki ́s Four Jazz Quartet & Anastasia Trizna

keikka

Liput 32,50 €

Rajaton Jazz -festivaali syntyi vuonna 2007 tavallisena jazzkonserttina, joka menestyi niin hyvin, että se päätettiin järjestää seuraavanakin vuonna. Konserttisarjasta tuli perinne, ja se kasvoi kokonaiseksi festivaaliksi. Musiikkityyliltään Rajaton Jazz on monipuolinen ja sen pääidea on ollut tarjota yleisölle parhaita kansainvälisiä jazzmuusikoita. 

Yksi tärkeä festivaalin periaate on luovan taiteen esittäminen ja pyrkimys kannustamaan ja rohkaisemaan muusikoita esittämään omaa materiaalia. Tapahtuman 15 vuoden aikana festivaaleilla on esiintyneet yhtyeitä ja muusikoita Saksasta, Virosta, Venäjältä, Norjasta ja muista maista. Tänä vuonna huomiona ovat suomalaiset orkesterit kansainvälisellä sävellyksellä ja täysin omalaatuisella ohjelmalla.

Rajaton Jazz -festivaalin loppukonsertissa 27. lokakuuta kuullaan tunnelmallista jazzia, svengiä ja balladeja Niki’s Four Jazz Quartetin ja ihastuttavan Anastasia Triznan esittämänä. Luvassa on mielenkiintoinen ja monipuolinen valikoima kappaleita, joista suuri osa on vakiintunut jazzstandardeiksi, sekä myös harvinaisimpia sävelmiä.

Anastasia Trizna & NIKI’S FOUR JAZZ QUARTET
Anastasia Trizna – laulu

Valeri Nikitin – piano

Simo Pinomaa – tenori- ja sopraanosaksofoni

Shane MacKenzie – basso

Markku Mäntymaa – rummut

Anastasia Trizna on monitaitoinen esiintyjä, joka työskentelee freelancerina useissa teattereissa, musiikkiprojekteissa sekä elokuva- ja televisiotuotannoissa. Trizna on ollut mukana vierailevana laulajana jazzkonserteissa ja festivaaleilla ympäri Suomea tehden yhteistyötä monien ansioituneiden suomalaisten jazzmuusikoiden kanssa.

Valeri Nikitin tunnetaan jazzpianistina, sovittajana, alttoviulistina, säveltäjänä ja opettajana. Nikitin on uransa varrella työskennellyt laajalti ja monitasoisesti eri yhtyeissä ja ollut rikastamassa jazzmusiikin kenttää. Hän on esiintynyt useilla kansainvälisillä jazzfestivaaleilla.

Trizna ja Nikitin ovat esittäneet jazzia yhdessä omin sovituksin vuodesta 2012 ja alun alkaen oli selvää, että musiikin tuottaminen yhdessä on luontevaa. Heidän tyylilleen on ominaista herkkävireisyys ja läsnäolo.

Markku Mäntymaa aloitti rumpujen soiton harrastamisen jo pikkupoikana, joka muuttui 90-luvun alussa ammatiksi Hollywoodissa toimivasta Musicians institute:sta lyömäsoittajaksi valmistumisen myötä. Rumpalin ura jatkui lukuisten yhtyeiden ja orkesterien riveissä.

Shane MacKenzie on soittanut musiikkia ammattimaisesti myös 90-luvun alusta lähtien. Helsingissä hänet tunnetaan monipuolisena soittajana useissa yhtyeissä, konserteista ja festivaaleista.

Simo Pinomaa on helsinkiläinen saksofonisti, joka on soittanut mm. Ladies & Gents, Mosabacka Big Band -orkestereissa ja useissa jazzyhtyeissä.

Keikat samana päivänä kaupungissa helsinki

UMO Helsinki Jazz Orchestra feat. Guillermo Klein: Tango ARG-FINVuotalo, helsinki27.10. Klo 19:00

UMO Helsinki Jazz Orchestra heittäytyy argentiinalaisen ja suomalaisen tangon pyörteisiin taiteellisen partnerinsa, argentiinalaislähtöisen Guillermo Kleinin johdolla. Illan aikana kuullaan uusi ohjelmistokokonaisuus ja uudet sovitukset rakastetuista tangoklassikoista kuten Tulisuudelma (El Choclo), Tango Desirée, Silencio ja Mustasukkaisuutta (Jalousie).

Perinteisten argentiinalaisten ja suomalaisten tangojen big band -sovituksista vastaavat Kleinin itsensä lisäksi Diego Schissi, Juan Pablo Navarro ja Richard Nant, jotka tuovat ohjelmaan latinalaisamerikkalaisia sävyjä. Tangot ovat taipuneet myös suomalaisten sovittajien Kari Ikosen ja Frank Carlbergin käsittelyssä. Orkesteria johtaa Guillermo Klein.

Säveltäjä, pianisti, orkesterinjohtaja Guillermo Klein (s. 1969) toimii UMO Helsinki Jazz Orchestran taiteellisena partnerina. Argentiinan Buenos Airesissa syntynyt, Yhdysvalloissa opiskellut ja nykyään New Yorkissa asuva Klein on globaali jazzpersoona, jolla on monipuolinen musiikillinen tausta: klassisesta kasvatuksesta rockin kautta jazztutkintoon, latinovaikutteita unohtamatta. Klein on tehnyt yhteistyötä useiden isojen orkesterien, kuten hr-Bigbandin ja Metropole Orchestran kanssa. Hän johtaa myös omaa isoa Los Guachos -orkesteriaan.

Lippu.fi (sis. palvelupalkkion)
Peruslippu 28 €
Eläkeläinen 20 €
Opiskelija, työtön, varusmies, lapsi 10 €
+ tilausmaksut alk. 1,50 €
Lipunmyynti alkaa touko-kesäkuun vaihteessa

Konsertin kesto n. 75 min, ei väliaikaa

Guillermo Kleinin vierailu on osa Suomen Jazzliiton, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian jazzmusiikin aineryhmän, UMO Helsinki Jazz Orchestran ja Muusikkojen liiton käynnistämää kansainvälisen jazzalan residenssitoimintaa Helsingissä. Jazzliiton koordinoima ja hallinnoima residenssi kutsuu vuosittain Suomeen kaksi kansainvälistä artistivierasta 1–2 kuukauden mittaiselle jaksolle. Residenssiohjelmaan kuuluu mestarikurssien pitäminen Sibelius-Akatemian jazzmusiikin aineryhmässä sekä esiintyminen yhdessä UMO Helsinki Jazz Orchestran kanssa. Residenssin yhteistyökumppaneina toimivat lisäksi Music Finland, Jazzmuusikot ry ja HIAP Helsinki International Artist Programme. www.jazzfinlandresidency.fi

Konsertin kesto n. 75 min, ei väliaikaa.

Tiesitko, että sana ”tango” on latinaa ja tarkoittaa ”kosketan”? Tangon juuret ovat Latinalaisessa Amerikassa, jossa tango musiikkina kehittyi käsi kädessä tanssin kanssa. Suomeen tango rantautui rytinällä vuonna 1913, jolloin suomalaiset kehittivät musiikista ja tanssista oman versionsa. Toisen tulemisen tango koki 1960-luvulla, jolloin tangokuumeen kerrotaan olleen miltei hysteeristä. Yhä edelleen me suomalaiset rakastamme tangoa, ja se on vahva osa kulttuuriamme ja identiteettiämme.

”Pianist-composer Guillemo Klein merges clockwork intricacy with guileless emotion in Los Guachos… On Cristal, they embrace Klein’s kaleidoscopic take on the tangos he grew up with in Argentina – music charged with deep feeling and deceptive formality.” Nate Chinen, WBGO

”Mr. Klein’s home country courses through everything he writes, but he resists letting his music be pinned to a single influence or nationality.” Giovanni Russonello, The New York Times