35/30€
21.00 Markus Holkko Quartet (FI)
Markus Holkko – sax; Juuso Rinta – b; Samuli Rautiainen – keyb; Teemu Mustonen – dr, perc
Saksofonisti Markus Holkko (s. 1972) aloitti ammattiuransa suoraan suomalaiselta huipulta – ja vielä kansainvälisen kilpailun voittaneessa kvintetissä, jonka nimi ennakoi tulevaisuutta. Nuorten opiskelijoiden vuonna 2000 perustama U-Street All Stars ei jättänyt kahdella levyllään (2002, 2004) silti vielä pitkää, pysyvä jälkeä. Mutta kaikki sen muusikot ovat tulleet tutuiksi monista myöhemmistä yhteyksissä – tähtien tähtenä kvintetin toinen saksofonisti, Holkon kanssa yhtyeen keikoilla kaverillisesti kilvoitellut Timo Lassy.
U-Street All Starsin hiipumisen jälkeen Holkko jättäytyi omilleen ja heittäytyi ensimmäisellä nimikkokvartetillaan hieman nykyaikaisempaan, sähköisempään fuusiojazziin. Aika oli otollinen myös sille, sillä Being Here (2007) sai suurimman suomalaisen levytunnustuksen, Jazz-Emman. Sen nimellistä seuraajaa saatiin odottaa kuitenkin poikkeuksellisen kauan, peräti seitsemäntoista vuotta. Kokonaan uusiutuneen, nuoremmista muusikoista kootun Markus Holkko Quartetin toinen albumi Eye Of The Universe julkaistiin viime toukokuussa.
Holkko viittaa pitkään taukoon myös itse levyn kappaleessa Introduction, jossa hän sanailee luovuudesta sekä pyrkimyksestään tavoittaa tässä ajasta jotain pysyvää, ehkä ainutlaatuista. Mutta hän ei ole ollut soittamatta ja säveltämättä, eikä edes etsimättä.
Viime vuosikymmenellä Holkko harjoitti sitä varsinkin Lightboxer-yhtyeessä sekä hieman yllättäen myös aivan toisenlaisessa yhteydessä. Hän teki saksalaiselle julkaisijalle kaksi albumia monityylisenä laulaja-lauluntekijänä – taiteilijanimellä Linear John. Alias viittasi siiheen, että hän on ”tyylillisesti aina mennyt eteenpäin lineaarisesti, ilman kertauksia”.
22.30 Future Food Factory (FI)
Mikko Hassinen – dr, el; Max Zenger – asax, bcl; Mikko Antila – vib; Antti Ahoniemi – b
Värttinä-yhtyeessä kansanmusiikkia kymmenen viime vuotta soittanut Mikko Hassinen (s. 1971) on monen tyylin ja toimen musiikintekijä: lyömäsoittaja, säveltäjä, sovittaja ja kapellimestari sekä myös tuottaja – ja kohta toista kertaa bigbandin, ”jazzin sinfoniaorkesterin” taiteellinen johtaja. Tammikuussa alkaa hänen kolmivuotiskautensa toimeliaan Turku Jazz Orchestran neljäntenä taiteellisena johtajana.
Hassinen on tietysti myös säveltänyt jonkin verran jazzorkestereille, viimeksi tilauksesta vuosijuhlaansa viettäneelle Espoo Big Bandille. Sen levyttämä Blood Red (2021) on tarkan käsityöläisen monitasoinen tyylinäyte, yksi Hassisen parhaimmista.
Mutta omien kokoonpanojen pyörittäminen on ollut Hassiselle ”aina vähän tuskallista”, kuten ”ylipäätään omien tekemisten esille nostaminen”. Ainoa vähän laajemmin tunnettu yhtye taitaa olla rytmimusiikkillisia tyylejä yhdistelevä Elektro GT, joka sai debyytistään (2014) suuren Teosto-palkinnon. Tässä kaksi levyä tehneessä yhtyeessä Hassinen on päässyt hyödyntämään täysimääräisesti kiinnostusta musiikin tietokonepohjaiseen jälkituotantoon ja kaikenlaiseen elektroakustiseen säätelyyn.
Neljän muusikon uudehko, ensilevynsä juuri julkaissut akustinen Future Food Factory on sen rinnalla huomattavasti vähäeleisempi – tai niin Hassinen haluaa ensi alkuun uskotella. Matkan varrella saattaa silti olla yllätyksiä, kuten jazzin ydinluonteeseen kuuluu. Hassinen tarkentaakin tutkistelevansa tällä yhtyeellä ”musiikillisia ideoita kahden akselin molemmin puolin: sävelletyn ja täysin improvisoidun sekä akustisen ja elektronisen”.
Mutta miksi juuri Future Food Factory? ”Tämä nimi juolahti mieleen itseäni inspiroivana ja motivoivana ’pyyntönä’. Haluan ajatella, että parhaat ja kiintoisimmat projektit ovat edelleen edessä.”
00.00 Jaska Lukkarinen Trio (FI)
Jaska Lukkarinen – dr; Jussi Kannaste – sax; Antti Lötjönen – b
Pitkälti yli sadalla levyllä soittava jazzmusiikin maisteri Jaska Lukkarinen (s. 1982) on selvittänyt Sibelius-Akatemian jatko-opiskelijana jo jonkin aikaa sitä, kuinka rumpali ”ylläpitää ja purkaa jazzmusiikillista energiaa” – sitä jazzin myyttistä svengiä.
Lukkarisen viime vuonna julkaisema neljäs oma levy, mestarirumpali Philly Joe Jonesille omistettu One For Joe oli ensimmäinen osa tätä soittotyön ohessa vähitellen valmistuvaa taiteellista tohtorintutkintoa, työnimeltä ”jazzrumpalin rooli kommunikoivana yhtyemuusikkona”. Levyn äänitti tutkintokonserttia varten koottu kvartetti ja sen kaikki kappaleet oli valikoitu yli kuusikymmentä vuotta vanhoista sävellyksistä.
Jazz Happeningissa Lukkarinen kommunikoi kuitenkin pitkäaikaisella triollaan sekä tuoreilla, toiseen Textures-nimiseen jatkotutkintokonserttiinsa valmistuneilla kappaleilla. Ja ne kaikki sävelsi hänen tilauksestaan monen musiikillisen toimenkuvan kokenut kollega, jazzrumpalina parhaiten tunnettu Mikko Hassinen.
”Säveltäjänä Mikko ei määritä soittotapaani, vaan pyrkii luomaan minulle mahdollisuuden improvisoituun, tekstuurilliseen sovittamiseen. Ajattelenkin, että tämä yhteistyö on uusi innovatiivinen tapa toteuttaa jazztutkimusta sekä myös mahdollisuus tuottaa uutta suomalaista jazzmusiikkia.”
Toisten tuoreiden sävellysten soittaminen ei ole muutenkaan aivan tavatonta Jaska Lukkarinen Triolle. Sen kolmas ja toistaiseksi uusin levy Origami (2017) oli koottu Lukkarisen monivuotisen työnantajan, kitaristi, säveltäjä ja sovittaja Valtteri Laurell Pöyhösen kappaleista.
Mikko Hassisen sävellyksistä koottu neljäs levy on siis jo äänitetty, mutta julkaistaan vasta 2025, trion juhlavuonna. Silloin Lukkarinen, tenorisaksofonisti Jussi Kannaste ja kontrabasisti Antti Lötjönen ovat soittaneet yhdessä kaksikymmentä vuotta.
Satunnaisten ja lyhytaikaisen projektien sijasta Lukkarinen arvostaakin pitkiä työsuhteita, sillä ne ovat paras tapa kehittää ja syventää musiikillista ilmaisua. ”Vanhemmiten ymmärtää, että musiikissa on kyse myös henkilökemioista, kokonaisemmasta kokemuksesta.”