Siirry pääsisältöön

Jazzvientiä korona-aikaan

entry-image

Otsikko tuntuu nyt haastavalta, kukaan ei liiku Suomesta juuri minnekään tällä hetkellä. Suomen Jazzliiton luotsaaman, kotimaisten jazz-alan yritysten vientiosaamista edistävän Jazz Finland International –hankkeen toinen kausi käynnistettiin luottavaisin mielin viime vuonna, mutta tänä keväänä se alkoi jumittaa pahemman kerran korona-kurimuksen vuoksi. Toimijoiden mieli on maailmalle, mutta mahdollisuudet ovat vähissä monista hyvistä suunnitelmista ja vientituista huolimatta. Suomi on kaukana manner-Euroopasta saatika Amerikoista tai Aasiasta, jonne pääsy on nyt käytännössä mahdotonta matkustus- ja kokoontumisrajoitusten vuoksi. Tilanne olisi toinen, jos olisimme esim. Etelä-Saksassa, josta voi hurauttaa autolla muutamassa tunnissa useisiin Euroopan maihin, joissa Suomen tapaan pienet tapahtumat kuitenkin pyörivät – olkoonkin, että myös siellä pääosin paikallisella ohjelmalla.

Mitä tehdä parempia live-aikoja odotellessa. Levyjä voi edelleen julkaista ja jaella kansainvälisesti, mutta niiden tukipilareina toimivat kiertueet ovat jäissä; kansainvälisiä yhteistyöprojekteja voi edistää, mutta milloin päästään tapaamaan, treenaamaan, äänittämään ja soittamaan oikeasti yhdessä; kotisivuja ja promootiomateriaaleja voi päivittää, mutta kuinka kauan ne pysyvät ajan tasalla. Kaikki merkittävät jazz-alan tapahtumat on peruttu kategorisesti jopa vuoden 2021 alkupuolelta, eivätkä virtuaaliset kohtaamiset vastaa kasvotusten kohtaamista ainakaan uusien kontaktien solmimisessa. Mutta tilanne ei kestä kuitenkaan loputtomiin ja nyt olisi tärkeää jaksaa tehdä se, mikä tehtävissä on.

Kansainvälisen menestyksen perusta on pitkälti artistin taustavoimien verkostoissa. Pitää tietää kenelle myydään, miten ja milloin. Tilannetta pitää seurata mentäessä ensi vuoteen, sillä monet tapahtumapaikat joutuvat ehkä sulkemaan ovensa ja festivaalit menettävät kenties tukijoitaan yritysten kärsiessä koronasta, jolloin live-kartta ei tule näyttämään enää aivan samalta kuin ennen; kiertueiden ankkuripaikat eivät välttämättä ole enää olemassa entisellään. Nyt olisi agentin ja managerin sekä muiden artistin vientityötä tekevien tärkeää päivittää kontaktiverkostojaan, ja jopa laajentaa niitä uusien mahdollisuuksien kartoittamiseksi. Voi olla, että virtuaaliset kohtaamiset alkavat tuntua ns. tervan juonnilta, mutta ne ovat nyt yksi harvoista tavoista saada tietää, missä mennään, kuka on edelleen toiminnassa mukana ja mitkä ovat live-kentän näkymät. Ja mikä tärkeintä, muistuttaa olemassa olostaan, jotta alan kansainvälisten ovien avautuessa ei jää ns. vaihtopenkille aktiivisten rynniessä jälleen pelikentille.

Webinaarit pyörivät, showcase-festivaalit on siirretty verkkoon – jos ei kokonaan peruttu – ja alan tapahtumia on muokattu virtuaalisiin ympäristöihin sopiviksi. Kaikki eivät suinkaan jaksa istua näytön edessä aamusta iltaan tai jopa yöhön striimattuja keikkoja katsellen, mutta vaihtoehdot ovat vähissä Euroopan pohjoislaidalla. Koska kaikki ovat kuitenkin samassa tilanteessa ja yrittävät erottua joukosta omalla asiallaan kannattaa muistaa se, että alan toimijat ovat myös ihmisiä, haavoittuvia näinä aikoina henkilökohtaisine huolineen; aina ei tarvitse puhua bisneksestä, joskus riittää kuulumisten ystävällinen kysely ja muistutus, että samassa veneessä ollaan ja kovasti toivotaan pikaista jälleen näkemistä livenä.

Kaiken keskellä on kuitenkin artisti, musiikin tekijät, musiikki. Suomalaisten jazzarien on ollut aikaa säveltää ja treenata, levätä ja miettiä suunnitelmiaan. Kaikki eivät ole siirtäneet levyn julkaisua vaan suunnittelevat sitä kaikki mahdolliset PR-toimenpiteet ja lopulta oikean elävän yleisön kohtaaminen mielessä. Jos korona iskikin vasten taiteilijoiden kasvoja pahemman kerran, toivottavasti tämä poikkeusaika on auttanut fokusoimaan omaa tekemistä. Kansainvälisessä kilpailussa on tavattoman tärkeää tietää, kuka on taiteilijana, mitä haluaa sanoa musiikillaan ja mitkä ovat tavoitteet. Jos nämä eivät ole kristallin kirkkaana mielessä niin taustavoimien on lähes mahdotonta edistää heidän asiaansa ja tehdä kansainvälistä markkinointia ja myyntiä vakuuttavasti; sisällön läpikotainen tunteminen saa vastapuolenkin kuulolle ja antaa ammattimaisen vaikutelman. Kovasti kilpaillulla jazz-kentällä ei auta vain ”pelailla” vaan vientityö on otettava tosissaan. Sen menestys riippuu kaikista osapuolista, joiden soisi nyt keräävän voimia, tekevän (ehkä päivitettyjä) suunnitelmia tulevaan ja käyttävän kaikki mahdolliset tilaisuudet relevanttien kansainvälisten toimijoiden tapaamiseksi, olipa se sitten millä alustalla tai asialla tahansa. Kyllä sitten hymyilyttää kun tavataan taas livenä!

Minna Huuskonen 
Manageri, agentti / Minnamurra Music Management & Agency, Apollo Artistit
Hankekoordinaattori / Jazz Finland International

Kuva: Pietari Purovaara

Kommentoi