Siirry pääsisältöön

Jazzkynä

Suomen jazzala on kokoaan saavutettavampi

Saavutettavuus on kulttuuripolitiikan keskeinen teema, johon Suomen jazzalalla on monin tavoin kiinnostavat lähtökohdat. Esimerkiksi jamit ovat jazzin sisäsyntyinen osallisuutta tarjoava toimintamuoto ja jazzkonsertteja on totuttu järjestämään erilaisia ihmisiä tavoittavissa paikoissa. Toisaalta jazz koetaan ”vaikeasti ymmärrettäväksi” taidemuodoksi, jonka kuluttamisella erottaudutaan muista. Jazzmusiikin saavutettavuuden lisääminen on yksi Jazzliiton strategian (2021–2026) päätavoitteista, jota edistääkseen Jazzliitto on julkaisemassa saavutettavuuden toimenpideohjelmansa.


Kiertuetoiminta ratkaisee paljon

Suomen Jazzliiton kiertuetoiminta alkoi vuonna 1983. Tästä lähtien Jazzliitto on tuonut kiertuejärjestelmänsä kautta jazzia eripuolille Suomea yhteistyössä alueellisten ja paikallisten toimijoiden kanssa.



Taking on the world, sustainably

Writer and Communications Specialist Helmi Saksala interviewed Jazz Finland's Producer Raisa Siivola about the Nordic Jazz Comets project, and Apocalyptica's Mikko Sirén on his views when it comes to ways to make use of social influence in nudging towards sustainability.


Tukea ja lisäoppia jazzmuusikoille

Ammattimuusikoille räätälöityä tukea ja lisäkoulutusta on saatavilla niukalti. Tarjolla tulisi olla käytännönläheistä musiikkibisneksen jatkokoulutusta sekä helposti saavutettavissa olevaa apua ja sparrausta muusikon ammatissa toimimiseen läpi koko uran.


Strategic management and JAZZ improvisation as an inspiration

It was 13th of March 2020, when the last lecture and group work with the students of the Master’s degree programme in Arts management at the campus of Sibelius Academy, as part of the Strategic Management Course, took place. In that period, the news about the pandemic were more frequent and some alarming news were coming from China and Italy, but yet the cultural field in Finland, and similarly in the rest of the world, could not even imagine what was going to take place in the coming months and year.


Jazz: Music of inclusion

This piece is more about being true to oneself as an art professional, which entails embracing all aspects of one's existence, than it is about jazz or diversity.


Elävää musiikkia elävällä planeetalla

Olemme sinnitelleet jo vuoden ajan poikkeusolosuhteissa. Pitkään kestänyt kriisi on pakottanut meidät pysähtymään, sopeutumaan sekä sopeuttamaan elämämme ja toimintamme yhä uudelleen muuttuneisiin olosuhteisiin, joissa ainoa varma asia vaikuttaa olevan epävarmuus. Silti joitain hyviäkin asioita voi tästä äkkipysähdyksestä seurata, myös musiikkialalle. Yhden näkymän valoisampaan tulevaisuuteen pyrkii tarjoamaan Suomen Kestävämmän musiikkialan työkalupakki (KEMUT) -hanke.


How the UMO Helsinki Jazz Orchestra and other professional European big bands responded to the first year of the pandemic (It’s not all bad)

I was talking on the telephone a few days ago with Bettina Uhlmann, the manager of the Zürich Jazz Orchestra in Switzerland. We’ve known each other for a long time, so after we discussed our official business the conversation moved on to “So, how is it really going?”
Her answer was “Well, at least we are not managing or conducting Choirs.”
This sums up the situation for jazz orchestras and big bands at the moment.

 

 


SaloJazz ja moninainen yhteistyö

SaloJazz syntyi vuonna 2012 kesäkuisena iltana Salon Valintatalon bussipysäkillä. Keskustelimme silloisen jazzmusiikin läänintaiteilija Ilkka Rantamäen kanssa Salon tapahtumatarjonnasta, jossa oli selvästi aikuisväestölle suunnattavan, säännöllisesti järjestettävän musiikkitapahtuman mentävä aukko. Siispä järjestämään sellainen. Kitaristi Jonathan Kreisberg oli tulossa syyskuun lopussa Suomeen kiertueelle kvartettinsa kanssa Ilkan organisoimana, mikä määritteli tulevan festivaalin ajankohdan. Mukaan kolme alueellista kokoonpanoa ja ensimmäisen tapahtuman ohjelma oli valmis. Päällimmäisenä tavoitteena oli käynnistää korkeatasoinen musiikkitapahtuma, joka kasvaa rauhallisesti ja on hengissä vielä kymmenen vuoden päästäkin. Varsinais-Suomen taidetoimikunnan tarjoaman kuukausipalkkaisen läänintaiteilijan työpanos festivaalin ideoinnissa ja alkuvuosien käynnistämisessä ja kehittämisessä oli erittäin merkittävä.