Jazzliiton tehtävä on tärkeämpi kuin koskaan
Saavutettavuus on kulttuuripolitiikan keskeinen teema, johon Suomen jazzalalla on monin tavoin kiinnostavat lähtökohdat. Esimerkiksi jamit ovat jazzin sisäsyntyinen osallisuutta tarjoava toimintamuoto ja jazzkonsertteja on totuttu järjestämään erilaisia ihmisiä tavoittavissa paikoissa. Toisaalta jazz koetaan ”vaikeasti ymmärrettäväksi” taidemuodoksi, jonka kuluttamisella erottaudutaan muista. Jazzmusiikin saavutettavuuden lisääminen on yksi Jazzliiton strategian (2021–2026) päätavoitteista, jota edistääkseen Jazzliitto on julkaisemassa saavutettavuuden toimenpideohjelmansa.
Suomen Jazzliiton kiertuetoiminta alkoi vuonna 1983. Tästä lähtien Jazzliitto on tuonut kiertuejärjestelmänsä kautta jazzia eripuolille Suomea yhteistyössä alueellisten ja paikallisten toimijoiden kanssa.
Suomen Jazzliiton yhdenvertaisuussuunnitelma 2021–2023 valmistui syksyllä 2020. Laadimme joka vuodelle toimenpideohjelman, jolla pyrimme varmistamaan tavoitteisiimme pääsemisen.
Writer and Communications Specialist Helmi Saksala interviewed Jazz Finland's Producer Raisa Siivola about the Nordic Jazz Comets project, and Apocalyptica's Mikko Sirén on his views when it comes to ways to make use of social influence in nudging towards sustainability.
Ammattimuusikoille räätälöityä tukea ja lisäkoulutusta on saatavilla niukalti. Tarjolla tulisi olla käytännönläheistä musiikkibisneksen jatkokoulutusta sekä helposti saavutettavissa olevaa apua ja sparrausta muusikon ammatissa toimimiseen läpi koko uran.
It was 13th of March 2020, when the last lecture and group work with the students of the Master’s degree programme in Arts management at the campus of Sibelius Academy, as part of the Strategic Management Course, took place. In that period, the news about the pandemic were more frequent and some alarming news were coming from China and Italy, but yet the cultural field in Finland, and similarly in the rest of the world, could not even imagine what was going to take place in the coming months and year.
This piece is more about being true to oneself as an art professional, which entails embracing all aspects of one's existence, than it is about jazz or diversity.
Olemme sinnitelleet jo vuoden ajan poikkeusolosuhteissa. Pitkään kestänyt kriisi on pakottanut meidät pysähtymään, sopeutumaan sekä sopeuttamaan elämämme ja toimintamme yhä uudelleen muuttuneisiin olosuhteisiin, joissa ainoa varma asia vaikuttaa olevan epävarmuus. Silti joitain hyviäkin asioita voi tästä äkkipysähdyksestä seurata, myös musiikkialalle. Yhden näkymän valoisampaan tulevaisuuteen pyrkii tarjoamaan Suomen Kestävämmän musiikkialan työkalupakki (KEMUT) -hanke.
I was talking on the telephone a few days ago with Bettina Uhlmann, the manager of the Zürich Jazz Orchestra in Switzerland. We’ve known each other for a long time, so after we discussed our official business the conversation moved on to “So, how is it really going?”
Her answer was “Well, at least we are not managing or conducting Choirs.”
This sums up the situation for jazz orchestras and big bands at the moment.