Olen saanut seurata edustamiamme ja myös rosterimme ulkopuolisia jazzareita hyvin läheltä toimiessani livebisneksessä jazzmuusikoiden managerina ja agenttina viimeisen parin vuosikymmenen ajan. Heidän työympäristönsä sekä jazzkentän mahdollisuudet ja ongelmat ovat minulle tuttuja. Juttelen usein opiskelijoiden, uransa alkuvaiheilla sekä aivan kansainvälisellä huipulla olevien jazzareiden kanssa keikoilla, takahuoneissa ja kahden kesken kahvitellessa.
Heidän haasteensa tuntuvat olevan yllättävän samanlaisia riippumatta siitä, missä vaiheessa uraa muusikko on. Samat käytännön kysymykset esimerkiksi oman esiintymispalkkion määrittämisestä, laskuttamisen ja verokortilla toimimisen eroista, keikkojen myymisestä, sometuksesta ja kansainvälistymisestä kiertävät vuodesta toiseen tuttuina puheenaiheina. Lisäksi monilla ei ole ammatillisia pitkän aikavälin tavoitteita tai selvää suunnitelmaa uralleen. Jotkut saattavat painiskella yksinään pitkään ongelman kanssa, jonka saisi ratkaistua yhdelläkin tapaamiskerralla ulkopuolisen sparraajan kanssa. Usein muusikot eivät tunnu itsekään tiedostavan, että tarvitsisivat apua. Toisaalta kun tukea ei ole näkyvästi tarjolla, sitä ei myöskään osata kaivata.
Mikään ammattiin valmistava koulutus ei tarjoa täysiä valmiuksia työelämään opintojen jälkeen, vaan käytäntö ja alan toimintatavat opitaan töitä tekemällä. Opiskeluvaiheessa muusikot keskittyvät pieteetillä oman instrumenttinsa hallintaan ja taiteelliseen työskentelyyn, jotka ovatkin koko ammatin perusta. Jatkossakin soitto- tai laulutaidon harjoitteluun käytetään loputtomasti tunteja, mutta menestyksekkään uran luomiseen tarvittavat muut bisneksen osa-alueet tuntuvat samaan aikaan jäävän voimakkaaseen varjoon.
Tarkastelin Jazz Finland -sivuston artistilistausta heinäkuussa 2021. Artisteja oli yhteensä 299 kpl, joista noin 114 oli omalla nimellään tai yhtyeellään esiintyviä jazzbändiliidereitä. Näistä liidereistä vain noin 13 muusikolla eli noin 11 %:lla oli apunaan manageri tai agentti. Suhdeluku lienee melkolailla sama muissakin musiikkigenreissä ja myös kansainvälisesti. Kyse on globaalista haasteesta, joka ei tule väistymään. Managereita ja agentteja ei koskaan tule riittämään kaikille heitä tarvitseville. He ovat usein kroonisesti ylityöllistettyjä ja heidän artistirosterinsa voi olla täysi vuosiksi eteenpäin. Apua on siis hyvin vaikea saada tätä kautta.
Koulutusta ja tukea voi onneksi hakea muualtakin kuin musiikkipiireistä. Olen itse osallistunut moniin yrittäjille tarkoitettuihin koulutuksiin ja on ollut jopa virkistävää olla ainoa taidealan edustaja. Kun huolellisen pohdiskelun jälkeen uskaltauduin mukaan pienryhmätapaamisiin, huomasinkin saavani kuunnella muiden yrittäjien mielenkiintoisia tarinoita ja vastaanottaa heiltä kullanarvoisia neuvoja ja tukea omaan työhöni. Tällaiset ryhmät ovat myös loistava mahdollisuus verkostoitua ja löytää uusia yhteistyökumppaneita. Keskusteluryhmiä voi perustaa myös itse ja kerätä ympärilleen sopiva sekoitus muiden alojen ammattilaisia, joiden kanssa jutustelu avartaa taatusti omaa perspektiiviä täältä jazzkuplastamme.
Monet muusikot kaipaavat agenttia auttamaan keikkamyynnissä, mutta oma kokemukseni on, että paljon enemmän he hyötyisivät managerista tai mentorista, joka auttaa kokonaisuuksien kirkastamisessa, toimii pallotteluseinänä uraan liittyvissä päätöksissä ja ylipäätään muusikon ammatissa toimimisessa. Minulla itsellänikin on mentori.
Kun minua pyydettiin mukaan uuteen syksyllä 2021 käynnistyvään Eevi-hankkeeseen, lähdin ilolla mukaan osaksi toteuttajatiimiä. Tiesin, että tässä olisi nyt loistava mahdollisuus tarjota ammattimuusikoille ilmaista apua henkilökohtaisen mentoroinnin ja/tai pienryhmätapaamisten muodossa. Kyse on Uudenmaan liiton hankkeesta, joka tukee Uudellamaalla toimivia luovien alojen ammatinharjoittajia koronakriisin jälkeen.
Itse tarjoan apua kahdessa roolissa:
- 3 henkilökohtaista kahdenkeskistä 1,5 tunnin sparraussessiota, joissa voi vapaasti keskustella esim. artistiuran rakentamisesta, toimivan artistibrändin kirkastamisesta, keikkamyynnin organisoinnista, promomateriaalin kokoamisesta, verkostoitumisesta tai mistä tahansa muusta itseään askarruttavasta aiheesta. Sopivat tapaamisajat sovitaan yhdessä ja sessiot toteutetaan 1.9.21-30.10.22 välisenä aikana.
- 4 tapaamista pienryhmässä, jotka koostuvat eri luovien alojen toimijoista. Pyrimme jakamaan ryhmät niin, että kunkin taiteen alan edustajia on ryhmässä vain yksi, jotta keskustelut voidaan käydä mahdollisimman luottamuksellisesti. Nämäkin tapaamiset toteutetaan 1.9.21-30.10.22 välisenä aikana.
Osallistujien ei tarvitse tehdä muuta kuin tulla paikalle ja jutella. He voivat siis osallistua kumpaankin tai vain toiseen näistä omien tarpeidensa mukaan.
Lisätietoja löytyy Eevin kotisivuilta, jossa on myös hakulomake valmennukseen: https://www.luovatverkostot.fi/
Haku on auki 8.8.21 asti. Annan mielelläni tästä lisätietoa kaikille kiinnostuneille.
Olen itse tekemässä osallistujavalintoja, joten toivon lämpimästi mahdollisimman monen jazzarin tulevan rohkeasti mukaan!
Pia Raitala
Raitala Music Oy
Toimitusjohtaja
Raitala Music on managerointi- ja agentuuriyritys, joka edustaa tunnetuimpia suomalaisia oman alansa muusikoita. Pitkäjänteisen urasuunnittelun lisäksi Raitala tarjoaa kokonaisvaltaista huolenpitoa, jotta artistit voivat keskittyä taiteeseensa. Raitala myy esiintymisiä aktiivisesti ja laajalti konserttisaleihin, festivaaleille ja klubeille. Yritys täydentää verkostoaan jatkuvasti voidakseen tarjota uusia esiintymismahdollisuuksia ja tulovirtoja artisteilleen. Nykyisille ja tuleville ammattilaisille yritys tarjoaa luentoja, konsultointia ja mentorointia. Lisäksi Raitala tuottaa konsertteja ja kiertueita rosterinsa ulkopuolisille artisteille. Yrityksen jazzrosteriin kuuluvat Aki Rissanen, Jukka Perko, Linda Fredriksson, Ricky-Tick Big Band, Teemu Viinikainen ja Verneri Pohjola.
Kuva: Teemu Mattsson