Pia Raitala luotsaa managerointi- ja agentuuriyritystään Raitala Musicia, joka edustaa monia suomalaisen jazzin huippumuusikoita, muun muassa Jukka Perkoa, Felix Zengeriä, Aki Rissasta ja Ricky-Tick Big Bandia. Raitala on managerina kovan luokan ammattilainen ja Jazzahead!-messujen kokenut kävijä, jolla on hihassaan vinkki jos toinenkin kansainvälistymistä suunnitteleville artisteille ja yrityksille.
Jazzahead! on parhaimmillaan antoisa foorumi alan ammattilaisten kanssa verkostoitumiseen ja uusien yhteistyökuvioiden virittämiseen. Verkostojen ylläpitäminen ja uusien kontaktien löytäminen ovat Raitalan mukaan menestyvän uran tai bisneksen tärkeitä työkaluja, niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Verkostoituminen ei kuitenkaan usein ole suomalaisille luontevaa tai helppoa. Miten verkostoa kannattaisi messuilla lähteä rakentamaan? Raitala kehottaa lähtemään liikkeelle jo olemassa olevista kontakteista. “Messujen osallistujalistasta kannattaa poimia kaikki ne henkilöt, jotka tuntee tai joiden kanssa on edes jollain tavalla joskus ollut tekemisissä”, Raitala ohjeistaa. ”Heidän kanssaan voi sitten jutella kunkin maan festivaaleista, klubeista, agentuureista ja muista keskeisistä toimijoista, ja oppia näin ymmärtämään ja puntaroimaan omia mahdollisuuksiaan.” Mallia voi hyvin ottaa myös muista suomalaisista jazzareista, ja kontaktoida niitä tahoja, joissa suomalaiset ovat aikaisemmin esiintyneet.
Vaikka verkostoitumisen pääpainon olisi hyvä olla ulkomaalaisissa toimijoissa, ei pidä väheksyä kotimaisia verkostoja. “Messuilla on myös paljon suomalaisia, joiden kanssa on tärkeä jutella ja vaihtaa kuulumisia. Voi myös pyytää jotain tuttua esittelemään itsensä jollekin kiinnostavalle henkilölle.” Uusien kontaktien luomisessa tärkeää on pyrkiä olemaan aktiivinen ja lähestyä rohkeasti tuntemattomia. “Kannattaa kierrellä messujen aikana ständeillä, osallistua verkostoitumistilaisuuksiin ja aloittaa juttelemaan tuntemattomien kanssa herkällä liipaisimella”, Raitala konkretisoi.
Verkostoitumisen lisäksi kansainvälisillä markkinoilla pärjätäkseen artistin tulee erottua joukosta. Sen vuoksi Raitala nostaa esiin huolellisesti valmisteltujen promomateriaalien tärkeyden. “Vaikka kotimaassa artisti olisikin kaikkien tuntema ykkösnimi, ulkomailla hän saattaa tipahtaa siihen samaan tuntemattomien muusikoiden laariin, jossa kaikki muutkin suomalaiset ja ulkolaiset artistit ovat, riippumatta uran pituudesta ja omista saavutuksista”, Raitala pohjustaa. “Hyvä promomateriaalipaketti on mielestäni kiistaton välttämättömys, kun pyritään avaamaan uraa niin ulkomailla kuin kotimaassakin.”
Useimmat artistit nousevat edukseen esille jo huolellisesti kirjoitetulla biolla ja korkealaatuisilla videoilla. Hyvän bion avulla voi poimia oman historiansa kohokohdat helposti luettavaan muotoon, ja laadukkaat videot antavat nopean katsauksen musiikkiin. “Mielestäni ihanteellinen promopaketti sisältää useita eri paikoissa kuvattuja laadukkaita videoita, kiinnostavan ja jatkuvasti ajan tasalla olevan bion, oleellisen keikkalistauksen tilanteen mukaan, tärkeimmät myyntipointit eli syyt, mitkä asiat tekevät juuri tästä artistista erilaisen ja kiinnostavan, sekä useita eri vaatteissa kuvattuja pysty- ja vaakasuoria värillisiä promokuvia, joissa kasvot näkyvät selkeästi”, Raitala listaa.
Jazzaheadiin valmistautuminen kannattaa Raitalan mukaan aloittaa ajoissa. Neuvoiksi seuraavia vuosia ajatellen ja viime hetken vinkit ensimmäistä kertaa Bremeniin lähtijöille hän tiivistää kolmeen tärkeään sanaan: asenne, alkuvalmistelut ja ajoitus.
Pia Raitalan vinkit Jazzaheadiin ensimmäistä kertaa lähteville:
- Asenne
Ensimmäisellä kerralla Jazzaheadissa kannattaa ottaa rennosti ja tutustua rauhassa messujen tunnelmaan ja antiin. Skaalaamalla omat odotukset mahdollisista tuloksista realistisiksi, messut eivät tunnu niin hämmentäviltä, eivätkä paineet nouse liian korkeiksi. - Alkuvalmistelut
Täysin valmistelemattomana ei kannata lähteä matkaan. Paikalla on yli pari tuhatta uutta ihmistä ympäri maailmaa, ja heihin kontaktin saaminen voi tuntua toivottomalta. Kaikkiin heihin tutustuminen etukäteen on mahdotonta ja myös tarpeetonta. Aluksi voi valmistautua miettimällä vain muutama kohdemaa ja niiden sisältä vain tietyt kohderyhmät, joiden toimintaan tutustua, ja joille lähettää viestiä. Jatkossa voi kasvattaa kohdemaiden valikoimaa tai syventää eri ammattiryhmien kontaktointia valituissa kohdemaissa. Kontaktoinnin tueksi kannattaa etukäteen laatia selkeä ja vahva pitch ja opetella se ulkoa. - Ajoitus
Osallistujalistaan kannattaa tutustua jo maaliskuun alussa. Valittujen maiden tai kohderyhmien kartoittamiseen sekä sähköpostien lähettämiseen kannattaa varata muutama kokonainen työpäivä. Usein suosituimpien henkilöiden kalenterit täyttyvät palavereista jo monta viikkoa ennen messuja, joten heidän juttusilleen pääseminen spontaanisti paikan päällä voi olla mahdotonta. Itselleen kiinnostaviin henkilöihin ja etenkin niihin, joiden kanssa sopii palaverista, kannattaa tutustua huolellisesti etukäteen: selvitä mitä he tarkalleen ottaen tekevät ja minkä näköisiä he ovat.
Lisää asiantuntijan vinkkejä promomateriaaleihin voi kuulla Jazzaheadin ”A Wealth Of Music Content, But What's It Worth?” -paneelikeskustelussa perjantaina 26.4. Bremenissä.
Jazzahead!-messut järjestetään Saksan Bremenissä 25.-28.4.2019. Jazzahead! koostuu musiikkimessuista ja korkealaatuisesta showcase-ohjelmistosta. Tänä vuonna mukana on noin 30 suomalaista delegaattia, joiden joukossa on muun muassa jazzartisteja sekä levy-yhtiöiden ja agentuurien edustajia. Virallisessa showcase-ohjelmistossa suomalaisista esiintyy Verneri Pohjola osana islantilaisen Sunna Gunnlaugsin yhtyettä sekä Janning Truman 6:n riveissä. Lisäksi lauantain Karton-klubin Suomi-illassa kuullaan Verneri Pohjolaa, Katu Kaikua ja OK:KOa. Samana iltana KITO-klubissa esiintyy Aki Rissanen Trio.
Teksti: Jenni Köykkä
Kuva: Teemu Mattsson