Siirry pääsisältöön

Pekka Pylkkänen

saksofonisti/ säveltäjä/ sovittaja
pekka-pylkkanen

Pekka Pylkkänen (s. 1964) hankki perusoppinsa maamme perinteisissä jazzoppilaitoksissa, aluksi Oulunkylän Pop/Jazz Opistossa, josta hän siirtyi Sibelius-Akatemian jazzosastolle 80-luvun lopussa. Espoo Big Band ja UMO saivat Pylkkäsen riveihinsä 90-luvun alkupuolella, mutta sitä ennen hän oli jo ehtinyt soittaa lähes kymmenen vuotta rumpali Upi Sorvalin jazzorkesterissa. Saksofonisti oli mukana bändin debyyttilevyllä Big Bad Family (Kompass 1988), joka ehdittiin julkista vuosi ennen Upin kuolemaa. 90-luvulla Big Bad Familyn jäsenet halusivat vaalia edesmenneen liiderin perintöä, ja bändi kasattiin uudestaan Pylkkäsen johtamana. Vuonna 1996 ilmestyi komea kunnianosoitus, aiemmin julkaisemattomia Upin kappaleita tarjonnut, debyytin tavoin nimetty Big Bad Family (Final Mix).

Kansainvälistä soittoseuraa ja ulkomaan esiintymiskokemusta Pylkkänen sai 90-luvulla EBB:n ja UMOn jäsenenä, solistivieraina esimerkiksi maineikkaat saksofonistilegendat Paquite D'Rivera ja Joe Henderson. Vuonna 1993 Pylkkänen lähti vuodeksi opiskelijavaihtoon Rotterdamin konservatorioon. Hollannin-vuoden aikana hän soitti North Sea Big Bandissa ja oli mukana myös orkesterin livelabumilla With Friends (1994). Toinen ulkomaalainen jazzorkesteri, jonka saksofonistisektioon Pylkkänen jonkin aikaa kuului, oli ruotsalainen Bohuslän Big Band.

Pylkkäsen muusikon sydän on aina sykkinyt myös latinalaisamerikkalaisille rytmeille, ja hän oli eräs 80-luvun alussa Oulunkylän Pop/Jazz Opistossa syntyneen Fiestecitan perustajajäsenistä. Räväkkä ja taitava lattaribändi esiintyi Hesperian talvikarnevaaleilla useasti, musiikkityylin maailmantähtien kanssa. Yhtye toimii edelleenkin ja esittää nykyisin lähinnä kuubalaista musiikkia. Pylkkänen oli ensimmäisiä jäseniä myös Jere Laukkasen Afro-Cuban Jazz Orchestrassa, joka soitti debyyttikeikkansa syksyllä 1997. Jeren ja Pylkkäsen tuottama, Naxos Jazzille tehty ensialbumi ilmestyi vuonna 2000 ja keräsi hyvää palautetta ympäri maailmaa.

Pylkkänen on johtanut pitkään myös omia yhtyeitään, varhaisimmista mainittakoon Pekka Pylkkänen Group ja saksofonistin lempinimen mukaan nimetty Quartet Pylssy. Vuonna 1996 sai alkunsa jo yli 15 vuotta toiminut Putkipaja, joka tunnetaan maailmalla Pekka Pylkkänen's Tube Factory -nimellä. Saksofonisti jalosti yhtyettä pari vuotta, ja syksyllä 1998 Putkipaja äänitti debyyttilevynsä, joka oli eräs Naxos Jazz -merkin varhaisia julkaisuja. Kappaleet ovat omaleimaisia ja rakentuvat liiderin vahvoista sävellyksistä sekä niiden huolellisesti tehdyistä sovituksista. Kansainvälisen jakelun kautta labumi levisi maailmalle hyvin ja sai arvioita, joissa bändin sointia verrattiin esimerkiksi Weather Reportiin.

Putkipaja on koko historiansa ajan esiintynyt Suomen lisäksi laajasti ulkomailla. Debyyttilevyn julkaisuvuonna 1999 bändi soitti Pekingin musiikkifestivaaleilla Kiinassa, ja on sen jälkeen esiintynyt useasti idässä, muun muassa juuri Kiinassa sekä Koreassa ja Japanissa. 2000-luvulla Putkipaja on käynyt useasti esiintymässä myös Etelä-Amerikassa, muun muassa Argentiinassa, Boliviassa, Chilessä, Perussa ja Uruguayssa.

Putkipajan kakkosalbumi Opaque (Naxos Jazz) ilmestyi vuonna 2001 ja Pylkkäsen paljon kehuttu sooloalbumi Listen! useamman vuoden kehittelyn jälkeen vuonna 2009. Putkipajan ja sooloprojektinsa lisäksi Pylkkänen on esiintynyt Fiestecitan ja saksofonikvartetti Onfonian riveissä sekä vieraillut useiden kansainvälisten tähtien, kuten Vince Mendozan, Joe Hendersonin, McCoy Tynerin, Mercer Ellingtonin, Bob Mintzerin, Dave Liebmanin, Michael Abenen ja Odean Popen yhtyeiden riveissä. Pylkkänen työskennellyt myös studiomuusikkona ja sovittajana, ja hänen soittoaan on kuultu lukuisissa musikaaleissa, esimerkiksi West Side Storyssa ja Mambo Kingsissä. Helsingin Ammattikorkeakoulu Metropolian pop/jazzlinjan opettajakunttan Pylkkänen on kuulunut jo pitkään, toimialanaan saksofonin opetus, bändiohjaus sekä puhaltimien yliopettajan tehtävät.