Markku Veijonsuo
pasunisti/ säveltäjäKuva/ Photo: Maarit Kytöharju
Profiili
Syntynyt | 1961 |
Linkit |
Markku Veijonsuo (s. 1961) on suomalaisen jazzpasunismin tärkeimpiä taitureita, joka ei ole antanut instrumentin ilmaisuskaalan rajoittaa musiikillista tutkimusmatkaansa. Veijonsuon ensimmäiset jazzpestit olivat perinteisten jazzorkestereiden pasuunasektiossa, esimerkiksi Settlement Big Bandissa, Pori Big Bandissa ja Espoo Big Bandissa, mutta nopeasti Veijonsuon rohkea luovuus soittimensa suhteen sekä ansiot hyvänä lead-äänenä huomattiin, ja vuonna 1984 Veijonsuo kiinnitettiin UMOn pasuunasektion johtajaksi.
UMOn ja Sibelius-Akatemian jazzopintojen ohella Veijonsuo ehti soittaa 80-luvun lopussa ja seuraavan vuosikymmenen alussa muun muassa Esko Heikkisen Super Brassissa ja Jukka Linkolan Tentetissä sekä lukuisilla pop- ja rockartistien levyillä. Pasunistin omia yhtyeitä olivat noihin aikoihin Markku Veijonsuo Quartet sekä Veijonsuo-Priha Punishment yhdessä trumpetisti Antero Prihan kanssa. Sibelius-Akatemiasta Veijonsuo valmistui vuonna 1994 ja on sittemmin antanut jazzosastolla pasuunaoppia nuoremmille kollegoilleen.
90-luvun puolivälissä Markku Veijonsuo ryhtyi valmistelemaan "soolopasuuna-operaatiota", jossa hän muokkasi pasuunan ja didgeridoon sointia moderneilla ääniprosessoreilla monikerroksiseksi äänimatkaksi. Tekniikka ei kuitenkaan ollut itsetarkoitus, vaan Veijonsuon jazz-ambientissa on aina myös melodinen sisältö ja musiikillinen tarina. Joulukuussa 1997 Helsingissä ensimmäisen kerran kuullun soolovedon maine kiiri nopeasti ympäri Suomen, ja seuraavana vuonna pasunisti esitti operaationsa esimerkiksi Viitasaaren Musiikin Aika -festivaalilla ja Tampere Jazz Happeningissa. Projekti taltioitiin myös levyksi Karakara (Silence 1998), joka sai innostuneita arvioita sekä Suomessa että ulkomailla. Keväällä 1999 Veijonsuo teki Suomessa Vapaat äänet -kiertueen, jolla esiintyi soolona, mutta myös duona toisen musiikillisen ääniprosessoinnin mestarin, haitaristi Kimmo Pohjosen, kanssa.
Soolopasuuna-operaatio on ollut Veijonsuolle menestyksellinen projekti, jota hän on esittänyt ulkomaillakin. Valtion säveltaidetoimikunnan myöntämän apurahan turvin pasunisti pystyi vuonna 2000 keskittymään sooloesitysten lisäksi uuteen trioonsa, jossa soittivat basisti Lasse Lindgren ja rumpali Mika Kallio. Yhtye käytti musiikkinsa aineksena jonkin verran soolokeikoilta tuttuja elementtejä, ja Veijonsuon kappaleiden lisäksi ohjelmistossa oli pasunistin yhteistyökumppanin, Markus Fageruddin, musiikkia. Markku Veijonsuo Trio taltioi Ylelle radionauhan ja teki Vapaat äänet -kiertueen keväällä 2000.
Veijonsuo sovitti sooloprojektinsa aineksia ja nelikanavaista äänentoistoa myös omaan osuuteensa UMOn 25-vuotisjuhlakonserttisarjassa vuonna 2000. Tällä vuosituhannella pasunisti on toiminut paljon myös UMOn kapellimestarina. Rakkaus äänentoisto- ja studioteknologiaan on vuosien varrella vain kasvanut, ja Veijonsuon Varistoteles-studiossa on taltioitu oman musiikin lisäksi myös muiden artistien tuotantoa, esimerkiksi saksofonisti-huilisti Kari "Sonny" Heinilän Mosaique-levy ja trumpetisti Mikko Pettisen MP4:n kakkosalbumi Follower.