Siirry pääsisältöön

Jarmo Saaren (s.1970) ensimmäinen opinahjo oli Espoon musiikkiopisto, jossa tuleva kitaristi-säveltäjä opiskeli sellon- ja pasuunansoittoa sekä hieman elektronisen musiikin tekemistä. Noin 10-vuotiaana elämään tullut kitaransoitto sai tulta varsinkin Yhdysvalloissa teini-ikäisenä vietettyjen vuosien aikana. Oulunkylän Pop/Jazz Konservatoriossa Saari alkoi perehtyä instrumentin saloihin tarkemmin ja jatkoi tutkimusmatkaa Sibelius-Akatemian jazzosastolla vuonna 1992, vaikkakin pääaineeksi vaihtui kuitenkin sävellys jo ensimmäisen kurssitutkinnon jälkeen.

Seinäjoella kesällä 1992 järjestetty jazzosaston musiikkileiri oli Saarelle tärkeä kohtaamispaikka. Leirillä hän tutustui laulaja-säveltäjä Anna-Mari Kähärään ja basisti Pekka Lehteen, jotka liittyivät seuraavana vuonna perustettuun Saaren ZetaBoo-yhtyeeseen. Syyslukukaudella 1992 Saaresta, rumpali Tomi Salesvuosta, vibrafonisti Arttu Takalosta ja basisti Tuure Koskesta muodostunut kvartetti alkoi harjoitella yhdessä ja yhtyeelle keksittiin nimi XL marraskuussa matkalla Joensuuhun Jazzliiton bändikilpailuun. Yhtye voitti kilpailun ja teki voittoon kuuluvan liiton kiertueen keväällä 1993, josta alkoi XL:n hurja keikkailu ympäri Suomea useamman vuoden ajan. Yhtye saattoi tehdä vuosittain kaksikin Suomen-kiertuetta, joiden järjestelyissä yhtye teki itse kaiken, minkä pystyi: järjesti keikat, majoitukset, markkinoinnin ja kuljetukset.

1990-luvun alkupuolella Suomessa ilmestyi jazzlevyjä todella vähän, mutta XL päätti julkaista musiikkiaan vaikka väkisin. Tässä yhtye onnistuikin ja julkaisikin yhteensä kuusi albumia uransa aikana. Yhtye lopetti aktiivisen keikkailun 12 vuoden jälkeen syksyllä 2004, kun bändi koki päässeensä kehityskaarensa päähän ja jäsenten muiden projektien määrä alkoi kasvaa suureksi.

XL:n lisäksi pitkäikäinen projekti Jarmo Saarella oli vuonna 1993 syntynyt ZetaBoo, jonka musiikki oli aluksi tyyliltään kitaravetoista jazzia, mutta pian mukaan tuli vaikutteita myös etnisistä musiikeista ja hieman rockistakin. ZetaBoo yhdisti jazzia ja kansanmusiikkia rohkeasti myös järjestämällään klubilla Helsingin Semifinalissa, jossa keikkojen vierailevina solisteina kuultiin sekä jazzareita että kansanmuusikoita. Toinen Saaren mielenkiintoisista projekteista on silloin tällöin esiintynyt sooloprojekti Solu. Solu on kansainvälisilläkin kriteereillä mitattuna poikkeuksellisen omaperäinen ja rohkea musiikillinen tutkimusmatka, jossa Saari todella venyttää musiikillisen ilmaisun rajoja äärimmilleen. Vuodesta 2006 Saari on myös esittänyt säveltämiään kappaleita omiin sekä suomalaisten runoilijoiden teksteihin Trubamolli-duon kanssa, jossa harppua soittaa Suomen Kansallisoopperan harpisti Laura Hynninen.

Jarmo Saari valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemista vuonna 1999 ja Saaren A-tutkintokonsertti marraskuussa 1999 oli huikea audiovisuaalinen kokemus. Helsingin Savoy-teatterissa kuultiin sekä soolokitaraa, XL:ää että Espoo Big Bandiä. Joulukuussa 2003 Saari teki Jazzliiton kiertueen kahden kokoonpanon kanssa, kun Solun lisäksi kuultiin Filmtet-septettiä, jonka ohjelmistona toimivat kitaristin sovitukset suomalaisesta elokuvamusiikista vuosikymmenten varrelta.

Matkan varrella Saarella on riittänyt aikaa myös muiden vetämille bändeille: häntä on kuultu jazzin puolella muun muassa basisti Ape Anttilan Quartet Coyotessa yhtyeen perustmisesta lähtien ja rock-areenoilla Don Huonojen kiertuevahvistuksena vuosina 1998-2003. Rohkeus on piirre, joka sopii hyvin määrittelemään Jarmo Saarta taiteilijana yleisesti. Toinen tärkeä ominaisuus on peräänantamaton sitkeys, jolla hän on saavuttanut hienoja taiteellisia voittoja suomalaisella musiikkikentällä.