Siirry pääsisältöön
Heli Hartikainen

CHRONOVARIATIONS

Levy
profile-picture

Cover: Heidi Piiroinen / Jukka Koops

Levyn tiedot

EsittäjäHeli Hartikainen
Julkaistu6.9.2024
Soittajat
Levy-yhtiöMultiphonic Works
Tuottaja

Heli Hartikainen, tenorisaksofoni, sävellys, konsepti
Esther Calderón Morales, live-elektroniikka, ohjelmointi
Kaj Mäki-Ullakko, äänitys, miksaus
Hugh Sheehan, taiteellinen tuotanto
Virtalähde Mastering, masterointi, vinyylin kaiverrus
Heidi Piiroinen, kansitaiteen valokuvat
Jukka Koops, kansitaiteen design
Helsingin Levypuristamo, vinyylin painatus

ÄänityspaikkaNousiaisten Pyhän Henrikin Kirkko
Kuuntele

Biografia

Binauraalinen CHRONOVARIATIONS on teos tenorisaksofonille, live-elektroniikalle ja resonoiville metalliobjekteille.

Teos limittää akustisen ja elektronisen äänen ja sulauttaa yhteen minimalistisen ambientin ja kokeellisen avantgarden muuntuviksi äänikentiksi. Teemat albumin keskiössä ovat resonanssi, ajan käsite ja kehkeytyminen.

CHRONOVARIATIONS –teoksen nimi juontaa ajan käsitteeseen ja sen muuntumiseen; ajattomuuteen, ajantajun menettämiseen ja muistin rapautumiseen. Alati muuntuva variaatioiden ketju manipuloi käsitystä ajallisesta referenssipisteestä ja kietoo kuulijan upottavaan äänivirtaan. Kehkeytymisen ja avautumisen tematiikka kattaa koko albumin mittaisen liikkeen "sisältä ulos", – kompressoiduista "mikroäänistä" katarttiseen pauhuun. Levyn äänityksissä hyödynnettiin helsinkiläiseltä romuttamolta haalittuja metallilevyjä ja -putkia, joihin kiinnitettiin elektromagneettisia aktuaattoreita. Aktuaattorit muuntavat värähtelyn avulla metalliromut resonoiviksi kaiuttimiksi, joiden äänellisiin ominaisuuksiin kuuluu niin upeita yläsävelresonansseja kuin rajuja säröjäkin.

Levy äänitettiin Nousiaisten keskiaikaisessa Pyhän Henrikin Kirkossa, jonne nämä kaiutinobjektit sijoitettiin ympäriinsä eri korkeuksille. 3d-äänitystekniikka tallensi tilallisen äänen tarkasti, ja kuulokkeet päässä voit kuulla eri metalliobjektien äänen juuri siitä suunnasta, missä ne äänitystilassa sijaitsivat. Sävellyksen viisi osaa valaisevat eri kulmista sen keskiössä olevia instrumentteja; tenorisaksofonia, resonoivia metallilevyjä ja akustisilta ominaisuuksiltaan upeaa tilaa. Teos tarjoaa immersiivisen, kestollisuutensa kautta avautuvan äänitilan, jossa voi levätä kohinassa, nojata vinksahtaneeseen rytmiikkaan ja kietoutua kehollisesti huriseviin taajuuksiin.

Biisilista

  1. I
  2. II & III
  3. IV
  4. V