Saksofonisti Mikko Innanen kiertää New Yorkissa ja lähialueilla kesäkuussa. Kiertueeseen kuuluu myös toista kertaa järjestettävä Mikko Innanen Intercontinental Extravaganza.
New York City on Innaselle jo vanha tuttu, hänen rakastuttuaan kaupungin eläviseen jazz- ja improvisaatioskeneen. Tällä kertaa fonistin kalenteriin kuuluu vuonna 2012 järjestetyn, kaksipäiväisen Mikko Innanen Intercontinental Extravaganzan jatko-osa Ibeamissa, Brooklynissä, neljä keikkaa newjerseyläisen kitaristin John Ehlisin kanssa, The Curatorsin tämän kesän ainoa live-esiintyminen ja kolme konserttia salaperäisen ranskalaisen klarineitstin JohnnyBGoodin kanssa.
Mikko Innanen Extravaganzaan kuuluu loistavia muusikoita, kuten viime vuonna Andrew Cyrille, Sylvie Courvoisier, Ken Filiano, Lou Grassi, Steve Swell, Thomas Hebere, Max Johnson ja Joe Hertenstein. Tällä kertaa tapahtuma on osa poikkitaiteellista New Cut! -projektia. Projekti on yhteistyö Favexin (Finnish Film & Audiovisual Export), Design Forum Finlandin ja Music Finlandin välillä. New Cut!ia tukee Työ- ja elinkeinoministeriö.
Keikat:
June 1st 9:30am @ Edison Museum, West Orange, NJ
John Ehlis Ensemble
June 6th
7:30pm & 9pm @ El Taller
John Ehlis Trio: John Ehlis, Mikko Innanen, Glen Fittin
June 7th & 8th Mikko Innanen Intercontinental Extravaganza vol. 2 @ I-Beam Brooklyn:
8:30pm Mikko Innanen & James Hurt Duo
June 7th
10pm Mikko Innanen & Triple Bass:
Max Johnson, Pascal Niggenkemper, Michael Bates
8:30pm Mikko Innanen F60.8 (solo)
June 8th
10pm The Newest Trio: Mikko Innanen, Raoul Björkenheim, & Weasel Walter
June 9th
8:30pm & 10pm @ I-Beam Brooklyn
John Ehlis, Mikko Innanen, Thomas Heberer & Max Johnson
June 23rd
John Ehlis Ensemble with Mikko Innanen
June 25th
The Curators: Mikko Innanen, James Ilgenfritz, Joe Hertenstein
June 27th
“JohnnyBGood”, M.Innanen, P.Niggenkemper, J.Hertenstein
June 28th
“JohnnyBGood”, Mikko Innanen, Josh Sinton
June 30th
“JohnnyBGood & Mikko Innanen”
“A volcanic Finnish reedist” (DownBeat)
“Employing saxophones in all sizes (and occasionally a whistle), Innanen staked his claim as the Finnish jazzman of import…” (Jazz Times)
”Innanen, who exhibits great control over his vocabulary of squeals and squawks, can also play it straight on his horns when he wants to.” (The IAJRC Journal)
“But the star here is Innanen's take on past and present jazz tradition. His multi-part compositions, not such a far cry from Mingus's volatile style, have enough meat to sustain deconstruction and evade the trap of eclecticism.” (The Wire)
“Le saxophoniste est libre” (Improjazz)