Keikat kaupungista tampere

Torstai 1.11.

tampere

Spotlight on Austria,Klubi, tampere1.11. Klo 19:00

keikka

MARIO ROM’S INTERZONE (AT)
Mario Rom - trumpet
Lukas Kranzelbinder - double bass
Herbert Pirker - drums

KOMPOST 3 (AT)
Martin Eberle - trumpet, slide-trumpet, fluegelhorn
Benny Omerzell - rhodes, hammond, piano
Manu Mayr - electric & double bass
Lukas König - drums, percussions, synthesizers

ELEKTRO GUZZI (AT)
Bernhard Breuer - drums
Bernhard Hammer - guitar
Jakob Schneidewind - electric bass

Vapaa pääsy!

Perjantai 2.11.

tampere

GHOST-NOTE (US)
Robert "Sput" Searight - drums
Nate Werth - percussion
MonoNeon - bass
Vaughn Henry - keys
Sylvester Onyejiaka - baritone & tenor sax, flute
Jonathan Mones - alto sax, flute
Peter Knudsen - guitar

Rajoja rikkoneen kulttibändi Snarky Puppyn riveissä useita Grammy-palkintoja kahmineet Robert "Sput" Searight ja Nate Werth sekä mm. Princen kanssa soittanut basistijokeri MonoNeon puhaltavat yhtyeineen sellaisen grooven tulille, jossa ilotulitteet sinkoilevat ja tähtisade loistaa. Superbändin ensimmäinen albumi Fortified debytoi ITunesin jazzlistan ykkösenä vuonna 2015. Tänä vuonna julkaistu Swagism kertoo jo nimellään, että kyse on uuden sukupolven coolista, jossa merkit ja merkitsijät arvotetaan uudella logiikalla ja jossa volyymia ei anteeksi pyydellä.

James BrowninJ Dillan ja Beastie Boysin kuratoimalla matkalla lennetään yksityiskoneella New Yorkista Länsi-Afrikan viidakoihin, ja aina Kuuban kautta Braziliaan samba-karnevaaleille. Matkalta kerätyt vaikuttimet laitetaan keitokseen, josta ei tulisuutta ja sävyjä puutu. Että miksikö? Koska se on mahdollista! Ghost-Noten soundi on niin kallis, että yhtyeen keikan aikana pörssit ylikuumenevat ja indexit heittävät kärrynpyörää. Sheikkaa, breikkaa, twerkkaa! Tyyli on vapaa!

Liput 25/20 €

Yrjö-palkinto, Henri Texier Sand Quintet, Trygve Seim Helsinki Songs, Josef leimberg,Pakkahuone, tampere2.11. Klo 19:00

keikka

HENRI TEXIER SAND QUINTET (FR)
Henri Texier - double bass
Sébastien Texier - alto sax, clarinets
Vincent Lê Quang - tenor & soprano sax
Manu Codja - guitar
Gautier Garrigue - drums
Charles Caratini - sound

“Seuratkaa edellä ajavaa autoa!”, mies sanoi ja nousi taksin kyytiin. Taustalla soi jazz. Tiedätte lopun. Ranskalaisen basistiässä Henri Texierin johtama yhtye on sitä itseään: ajattoman ranskalaisyhtyeen juuret ovat syvällä cooljazzin ja modaalisen jazzin peruskalliossa, mutta toteutustapa on ainutlaatuinen. Vuonna 1972 sooloartistina debytoinut Texier on varsin ranskalaiseen tapaan estetisoinut amerikkalaista jazzia sekä erilaisia kansanmusiikkityylejä ja etsinyt täydellisen sulavalinjaista mutta samalla väkevää sävelkieltä. Sama määrätietoisuus pätee Texierin perkussiiviseen ja funktionaaliseen bassoestetiikkaan, jossa hän selkeiden linjojen sekaan annostelee hienolla maulla hersyviä soinnillisia detaljeja. Estetiikasta kehittyy huomaamatta spirituaalinen elämys.

Tänä vuonna ilmestyneellä Sand Woman -albumillaan Texier versioi uudella akustisella yhtyeellä myös varhaista tuotantoaan. Hanketta on edistänyt tunnetun elektronimusiikkiartistin Bonobon remix-versio Texierin Les L’s-Bas -kappaleesta, joka on saavuttanut miljoonayleisön.

Lavalla nähdään Texiereitä kahdessa sukupolvessa Sébastian Texierinsoittaessa alttosaksofonia ja klarinettia.

TRYGVE SEIM HELSINKI SONGS (NO/FI/EE)
Trygve Seim - sax
Markku Ounaskari - drums
Mats Eilertsen - bass
Kristjan Randalu - piano

Trygve Seim on aina katsellut itään monin tavoin – ensin 1990-luvulla alkaneessa yhteistyössä Edward Vesalan ja myöhemmin lukuisten muiden suomalaisten muusikoiden kanssa, sittemmin perehtymällä Rumin vanhan Persian, Intian, Armenian ja arabien musiikkiperintöön soveltaen näitä vaikuttimia ja tekemiään löydöksiä musiikkiprojekteissaan.

Trygve Seim on jossakin tämän keskellä uuden Helsinki Songs -laulusarjan ja levytyksen kanssa. Suurimman osan kappaleista – mukaan lukien otsikkokappale Helsinki-song – Seim sävelsi lukuisissa kirjoitussessioissa Suomen säveltäjät ry:n Helsingin-asunnossa. Helsingin ihmiset, luonto, arkkitehtuuri, valo, pimeys ja tunnelma loivat kulissit laulujen vahvalle ja tunnistettavalle lyyrisyydelle. Seimin pan-skandinaavista vaellusta ohjaa silti valtameri-ilmaston värittämä norjalainen tyylitaju, joka huokuu ymmärrystä voimakkaiden teemojen ja kiireettömän melodisuuden suhteen.

JOSEF LEIMBERG & THE ASTRAL PROGRESSIONS ORCHESTRA (US)
Josef Leimberg - trumpet
Tracy Wannomae - bass clarinet, sax, flute
William Logan - drums
Anand Bennett - guitar
Sanjaya Ajaye - bass
Matthew Little - keys

Losangelesilaisen Josef Leimbergin ansioluettelo musiikin saralla on pitkä ja vakuuttava. Muun muassa rap-artisti Snoop Doggin tuottajana toiminut ja Kendrick Lamarin Grammy-palkitulla To Pimp A Butterfly -albumilla trumpettia soittanut Leimberg tunnetaan kokeneena ja lahjakkaana tuottaja-muusikkona, mutta hän julkaisi ensimmäisen sooloalbuminsa vasta kaksi vuotta sitten.

Astral Progressions on moni-ilmeinen albumi, jolla Leimberg yhtyeineen astelee kosmisen musiikin valtakuntaan. Vahvasti kaiutetut ja taiten kerrostetut soundit soljuvat soulista, funkista, hiphopista ja myös popista muistuttaen, kokonaisuutta leimaa retrofuturistinen fuusiopyrkimys. Kaiken tämän niittaavat yhteen yhdysvaltalainen länsirannikon gangsta-funkista jalostettu groove sekä spirituaalisuutta ja mustaa rotutietoisuutta huokuvat, aggressiiviset jazzsoolot. Leimbergin trumpetin armottomasti pohdiskelevat melodiat, Tracy Wannomaen sielua hyväilevä klarinetti yhdistettynä rumpujen ja basson maadoittavaan sykkeeseen saavat astraaliset voimat hetkeksi tasapainoon ja harmoniaan.

Liput 55/45 €

Black Motor, Martti Vesala Soundpost Quintet, Maxxxtet,Telakka, tampere2.11. Klo 21:00

keikka

BLACK MOTOR (FI)
Simo Laihonen - drums
Ville Rauhala - bass
Tane Kannisto - saxophones, woodwinds, flute

Black Motor on ollut yksi viime vuosien omaperäisimpiä ja tuotteliaimpia kotimaisia jazzyhtyeitä. Tamperelaisyhtyeen lukuisat yhteiskonsertit Suomen eturivin jazzmuusikoiden ja improvisoijien kanssa 2000-luvun alussa toimi tärkeänä kouluna siitä, minne kaikkialle jazzin puitteissa on mahdollista mennä. Trion monipuolinen levytuotanto on puolestaan vakuuttava dokumentti yhtyeestä, joka on seurannut vaistoaan ja kulkenut omia teitään. Alkuaikojen punk-asenteella rouhitusta, myöhäisen John Coltranen ja Albert Aylerin hengessä kaahatusta freejazzista on versonut milloin juurevia kansanmusiikkiteemoja milloin mystisiä balladeja. Vuonna 2014 yhtyeeseen liittynyt, Edward Vesalan Sound & Furysta tunnettu saksofonisti Tane Kannisto toi yhtyeeseen mukanaan pussillisen uusia puhallinsoittimia, joiden sävyjen emotionaalinen syvyys häikäisee. Nahkaansa uudelleen luonut ja entistä herkkävaistoisempi Black Motor ei pelkää pimeää mutta rakastaa valoa. Musta moottori on putsattu ja öljytty. Tervetuloa yölliselle ajelulle!

MARTTI VESALA SOUNDPOST QUINTET (FI)
Martti Vesala - trumpet, flugelhorn
Petri Puolitaival - tenor sax
Joonas Haavisto - piano
Juho Kivivuori - double bass
Ville Pynssi - drums

Sibelius-Akatemian kasvatti Martti Vesala tunnetaan paitsi ilmiömäisenä ja kysyttynä trumpetistina myös taitavana säveltäjänä ja sovittajana. Omien yhtyeidensä ohessa hän esiintyy mm. yhtyeiden Njet Njet 9, Nicole Willis And The Soul Investigators sekä Aiyekooto And The Afrobeat International kanssa

Soundpost Quintetin kanssa Vesala tekee kunniaa jazzin kenties palvotuimmalle perinnölle. Yhtyeen merkittävimpiä esikuvia ovat Miles Davisin kvintetin kypsä ja dynaaminen groove, Wayne Shorterin elegantti sävelkieli sekä 1960-luvun kokeellinen, akustinen jazz. Martti Vesala Soundpost Quintetin kaikki sävellykset ovat Vesalan käsialaa.

Maailmalta omaksuttu ajaton tyylikkyys ja suomalainen ryhmätyö kohtaavat saumattomalla tavalla ja rajapinnassa tapahtuu merkillisen kauniita asioita.


MAXXXTET (FI)
Max Zenger - sax, bass clarinet
Tomi Nikku - trumpet
Teemu Åkerblom - bass
Jonatan Sarikoski - drums

Musiikilla on hämmästyttävä kyky välittää muistoja ja tarinoita mutta myös muokata niitä. Max Zenger on seikkaileva kosmopoliitti ja monikielinen muusikko, jolle musiikki on kuin reissupäiväkirja: hänen kirjoittamansa kappaleet kertovat menneisyydestä ja kohtaamisista, todellisista ja muistojen värittämistä, toki hän sävellyksiensä välityksellä myös unelmoi ja kenties myös ennakoi tulevaa.

Maxxxtetin soitossa voi kuulla niin ikään vaikutteita eri kulttuureista ja tyylilajeista. Zengerin henkistynyt lyyrisyys ja vahvatunnelmaiset moodit tukevat mielikuvaa oppimisesta ja oivalluksista, mutta kuten elämään, siihen mahtuu matkaan myös leikkiä ja tilannekomiikkaa. Maxxxtetin käsissä kaikki tämä herää eloon ainutlaatuisen huokuttelevalla ja räjähdysalttiilla tavalla. Zengerin fonismi on saavuttanut arvostusta myös freelancerina, josta kertoo mm. kutsu UMO Jazz Orchestran solistiksi West Coast Jazz -konsertteihin. Maxxxtetin kanssa Zenger tarttuu myös bassoklarinettiin, jonka kettumaista svengiä tukevat Tomi Nikun kontrapunktiset trumpettilinjat ja verevän rytmiryhmän tropikaaliset rytmit.

Liput 30/25 €

Lauantai 3.11.

tampere

Timo Lassy Band & Ricky-Tick Big Band Brass,Klubi, tampere3.11. Klo 01:00

keikka

TIMO LASSY BAND & RICKY-TICK BIG BAND BRASS
Timo Lassy - sax
Teppo Mäkynen - drums
Antti Lötjönen - double bass
Henri Mäntylä - piano, Wurly
Abdissa Assefa - percussion
Valtteri Laurell Pöyhönen - conductor
Jukka Eskola - lead trumpet
Kalevi Louhivuori - 2. trumpet
Mikko Gunu Karjalainen - 3. trumpet
Janne Toivonen - 4. trumpet
Heikki Tuhkanen - lead trombone
Juha Jay Kortehisto - 2. trombone
Aaro Huopainen - 3. trombone
Juho Viljanen - bass trombone, tuba

Timo Lassyn mukaan jazzia on turha mystifioida. Tärkeintä ovat hyvä svengi ja tunnelma. On toki hienoa, kun mukana on yhtä puhuttelevia melodisia teemoja ja syvältä luotaavia harmonioita, kuten Timo Lassylla on aina ollut. Jazz oli alun perin tanssimusiikkia, siitä on paremminkin kysymys. Ja on kysymys myös siitä kuinka soittajat voivat luoda tilanteessa hämmästyttävän määrän energiaa jonka kuuntelijat, tanssijat, lomalaiset ja työläiset voivat imeä itseensä ja projisoida toisiinsa. Voi tämän musiikin soidessa paistaa ja nauttia esimerkiksi kyljyksiä, tai vaikka tofua, jos tahtoo.

Lassyn uudella Moves-albumilla latinalaiset rytmit nivoutuvat ihailtavalla sulavuudella 1950–1960-lukujen cooliin ja suorastaan eroottiseen souljazz-tunnelmointiin. Lassyn uraa summaava Moves on musiikin keinoin luotu kuva ajasta ja paikasta, jossa miehillä oli kaulukset ja kravatit suorassa ja naiset nauroivat. Tänään Timo Lassy Bandin lisäksi lavalla nähdään myös levyllä vieraileva Ricky-Tick Big Band Brass, jonka panoksen myötä Lassyn sävellykset kasvavat laajakangasmaisiin leveyksiin.

Liput 25/20 €

Olavi Louhivuori "The Net Of Indra", Kaja Draksler Octet, ¿Que Vola?,Pakkahuone, tampere3.11. Klo 14:00

keikka

OLAVI LOUHIVUORI “THE NET OF INDRA“ (FI/SE/NO)
Olavi Louhivuori - drums
Eivind Lønning - trumpet
Juhani Aaltonen - sax, flute
Palle Danielsson - bass

Rumpalimestari Olavi Louhivuoren The Net Of Indra toteutetaan ainutlaatuisena, kahden pohjoismaisen jazzfestivaalin välisenä yhteistyönä. Yhtye teki ensiesiintymisensä maaliskuussa Norjassa Vossa Jazz -festivaalilla, ja nyt Tampereella se nähdään toista kertaa tositoimissa.

Yhtye muodostuu todellisesta pohjoismaisen jazzin kärjestä. Louhivuoren kutsumana yhtyeessä soittaa norjalainen trumpetisti Eivind Lønning, jonka tunnetuimpia yhteistyökumppaneita ovat olleet Joshua Redmanin, Dave Hollandin ja Chick Corean kaltaiset jazzlegendat. Lisäksi hänet tunnetaan avant-rock yhtye Motorpsychosta.

Keith Jarretin, Jan Garbarekin ja Bill Evansin kanssa tehdystä yhteistyöstä maailmanmaineeseen nousseeseen ruotsalaiseen basisti Palle Danielssoniin Louhivuori tutustui italialaisen Claudio Filippinin kautta, jonka triossa molemmat soittavat. Huilisti-/saksofonistilegenda Juhani “Junnu” Aaltonen ei suomalaisille esittelyjä kaipaa. “Hänen spirituaalinen soittonsa kumpuaa jostain tämän maailman toiselta puolelta”, kuvailee Louhivuori. Kun nyanssirikkaasta ja kokeilevasta rumputaiteestaan tunnettu Louhivuori saa lavalleen musiikilliset sielunveljensä, on lupa odottaa hyvää ja kaunista.

KAJA DRAKSLER OCTET (SI/LV/AR/NL/RO/BE/IS)
Kaja Draksler - piano
Björk Níelsdóttir - voice
Laura Polence - voice
Ada Rave - tenor sax, clarinet
Ab Baars - clarinet, tenor sax
George Dumitriu - violin, viola
Lennart Heyndels - double bass
Onno Govaert - drums, orchestral percussion

 Nuorena Kaja Draksler pohti, opiskellako latinaa ja muinaista kreikkaa vai musiikkia. Musiikki voitti, ja 18-vuotiaana slovenialainen Draksler muutti Amsterdamiin opiskellakseen klassista säveltämistä. Muutamassa vuodessa kaupungin elinvoimainen improvisaatioskene imaisi Drakslerin mukaansa, ja välineet omaa uniikkia tyyliä varten alkoivat hahmottua.

Kaja Draksler Octet perustettiin toteuttamaan Drakslerin huimaa musiikillista visiota, jossa ikiaikaiset ja ultramodernit vaikutteet vuorottelevat. Avantgardistisen yhtyeen arvoituksellinen musiikki kätkee sisälleen kaleidoskooppimaisen tyylien ja tunnelmien kirjon. Oktetin tapa ammentaa vaikutteita eri tyyleistä, paikoista ja historiallisista ajanjaksoista ei tähtää kuitenkaan autenttiseen tyylipuhtauteen vaan kokonaisvaltaiseen tyylien kubismiin. Yksityiskohtaisesti sävelletty materiaali kohtaa vapaan improvisaation, pienimuotoiset balladit saavat rinnalleen modernin klassisen sävellystekstuurin. Pablo Nerudan, Andriana Minoun ja Gregor Strnisan runoihin sävelletyt kappaleet kurottavat ihmisyyden ydinteemoihin absurdein mutta uskottavin keinoin laulajien punoessa yhteen oopperaa, Broadwayta kuin musiikkiteatteriakin. Fluxus. Nexus. Action. Pam!

¿QUE VOLA? (FR/CU)
Adonis Panter-Calderon - percussion
Barbarito Crespo-Richard - percussion
Ramon Tamayo-Martinez - percussion
Fidel Fourneyron - trombone
Aymeric Ayice - trumpet
Hugues Mayot - tenor sax
Benjamin Dousteyssier - alto sax, baritone sax
Bruno Ruder - Fender Rhodes
Thibaud Soulas - double bass
Elie Duris - drums
Pierre Favrez - sound

Kuubalainen rumba syntyi afrikkalaisten orjien jälkeläisten ja valkoisen alemman sosiaalisen luokan keskuudessa Espanjan siirtomaavallan aikana. Rumbasta kehittyi kokonainen kulttuuri, juhla ja elämäntapa, jossa musiikilla, tanssilla ja sosiaalisella toiminnalla oli määrätyt paikkansa.

Ranskalaisen trumpetistin Fidel Fourneyronin pitkäaikainen suunnitelma oli jonakin päivänä toteuttaa hanke kuubalaisen musiikin ympärille. Hän vieraili useita kertoja Havannassa, jossa hän rakastui rumbamusiikkiin, sen rytmisyyteen ja mahdollisuuksiin hyödyntää improvisaatiota.

¿Que Vola? tarkoittaa suomeksi Miten menee? Tällä yksinkertaiselta kuulostavalla kysymyksellä Fourneyron kirittää ranskalais-kuubalaista yhtyettään, jonka jäsenet edustavat ranskalaisen jazzin ennakkoluulotonta eturyhmää. Tuekseen ranskalaismuusikot saavat räjähtävän kuubalaistrion, joka on niittänyt kunniaa ja mainetta havannalaisen perinteen modernisoijana tunnetussa Osain del Monte -yhtyeessä.

Tässä riemastuttavassa esityksessä rumba kohtaa ranskalaisen jazzin, mutta musiikissa voi kuulla myös kaikuja Lounais-Nigerian ja Beninin alueen perinteisestä joruba-lauluista ja rytmeistä.

Liput 35/30 €

Hamid Drake & Yuko Oshima, Denys Baptiste "The Late Trane", Rymden,Pakkahuone, tampere3.11. Klo 20:00

keikka

HAMID DRAKE & YUKO OSHIMA (US/JP)
Hamid Drake - drums, frame drum, voice
Yuko Oshima - drums, voice

Kaksi rumpalia ja kulttuuria kohtaavat japanilaisen Yuko Oshiman ja yhdysvaltalaisen Hamid Draken asettuessa lavalle rumpupatteristojensa taakse. Kysymys on kontrastien ja toiseuden vetovoimasta.

Oshiman kurinalaisesti kehittyvät rudimentit sekä hurjat cresendot ja diminuendot tuntuvat kertovan tarinaa jokaisella iskullaan. Välillä rytmiset kuviot ovat kuin matematiikkaa, tai pikemminkin geometrisesti täydellisiä lumihiutaleita jotka leijailevat jossain Fuji-vuoren korkeilla huipuilla auringonnousun aikaan. Musiikilliset karateiskut antavat odottaa itseään ja ilmestyvät vasta yhdennellätoista hetkellä, kun huomio alkaa herpaantua. Vastaavan filosofisesti suhtautuu lyömäsoittimiin ja soittamiseen myös rumpuguru Hamid Drake, joka on tullut tunnetuksi lukuisista maailmanmusiikkiyhtyeistään ja hämmästyttävästä muuntautumiskyvystään.

Duon esityksessä voi kuulla kahden maanosan katsovan toisiaan. Lukuisten perinneperkussioiden ihmeelliset soinnit lumoavat ja hämmästyttävät. Niiden välityksellä Oshima ja Drake neuvottelevat, jäljittelevät toisiaan, ehkä välillä myös väittelevät ja vitsailevat.

DENYS BAPTISTE “THE LATE TRANE” (GB)
Denys Baptiste - sax
Nikki Yeoh - piano, keys
Rod Youngs - drums
Larry Bartley - bass

Denys Baptisten viimevuotinen albumi The Late Trane oli yksi vuoden puhutuimpia jazz-levytyksiä, joka sai myös useita ehdokkuuksia vuoden parhaaksi jazz-albumiksi. Levyllä brittiläinen fonistimestari versioi John Coltranen myöhäistä tuotantoa, jota leimasivat yhä kasvavampi abstraktisuus ja kaipuu totaaliseen ilmaisunvapauteen. Coltranelle kysymys oli spirituaalisesta etsinnästä, dogmien ylittämisestä ja hylkäämisestä, äärimmäisyyksiin ja äärettömyyksiin menemisestä.

The Late Trane asettaa Coltranen myöhäisen tuotannon kuitenkin uuteen, neonväreissä hohtavaan valoon. Baptiste yhtyeineen tulkitsee kappaleet historian tiedostaen mutta ehdalla 2000-luvun tyylillä. Baptiste pysähtyy miettimään ja tutkimaan Coltranen teemojen olemusta ja kappaleiden spirituaalista sisältöä. Harkitun minimalistisin liikkein yhtye siirtyy reggae-rytmien kautta futuristiseen funkiin ja kolossaaliseen ambientiin, ja kaiken keskipisteessä on saksofoni. Konsepti huipentuu Baptisten omiin sävellyksiin, jotka siis olisivat voineet olla Coltranen kynästä, mikäli kohtalo olisi valinnut toisin.


RYMDEN (SE/NO)
Bugge Wesseltoft - piano, Fender rhodes, synth
Dan Berglund - bass
Magnus Öström - drums

Rymden on uunituore skandinaavisen jazzin superyhtye. Yhtyeen rumpali Magnus Öström ja kontrabasisti Dan Berglund vaikuttivat aiemmin Esbjörn Svensson Triossa, jonka tarina päättyi vuonna 2008 yhtyeen suosion huipulla Svenssonin traagiseen hukkumisonnettomutteen. Norjalainen pianisti-kosketinsoittaja Bugge Wesseltoft oli ollut bändeineen liikkeellä samaan aikaan ja hyvin samoilla eväillä: Svenssonin ja Wessetoftin yhtyeet olivat molemmat etujoukoissa luomassa uudenlaista, raikasta 2000-luvun skandinaavista jazzia, joka toimisi esikuvana ja innoittajana muusikoille ympäri maailmaa.

Nyt meillä on Rymden, jonka musiikki perustuu yhtyeen kertoman mukaan kolmeen elementtiin: melankolisiin ja tunnelmallisiin sävellyksiin, draamalla ladattuun rytmiikkaan sekä virtuoottiseen soittoon. Wesseltoftin klaveerit ottavat trion musiikissa suurimman solistisen roolin, mutta sovitukset huokuvat hienostuneen kontrapunktista ajattelua. Yhtyeen musiikissa modernin jazzin, Johann Sebastian Bachin, elokuvamusiikin ja rock-musiikin vaikutteet ovat kaikki kuultavissa, kypsällä mutta rennolla pohjoismaisella tyylitajulla esitettynä.

Liput 55/45 €

Black Motor, Martti Vesala Soundpost Quintet, Maxxxtet,Telakka, tampere3.11. Klo 21:00

keikka

3TM (FI)
Teppo Mäkynen - drums, sampler
Antti Lötjönen - double bass
Jussi Kannaste - sax

Rummuttaa luuppien kanssa. Donkkaa kuin kissapeto. Ehkä myös tanssii Susien kanssa?

Teppo Mäkynen on lahjoittanut renessanssimaisen muusikkoutensa uransa aikana lukuisille yhtyeille ja aina vienyt homman seuraavalle tasolle. Mäkysen tuore ja varsin henkilökohtainen projekti 3TM-trio yhdistää elektroniset soundit jazz-improvisaatioon uniikilla ja virtuoottisella tavalla. On vaikea erottaa missä raja kulkee, kun pulsaattorimaiset loopit nivoutuvat soittajien painokkaisiin aksentteihin, tai kun yhtyeen hetkessä kehittelemää groovea laajennetaan abstrakteilla teknobiiteillä ja hetkessä tuotetuilla live-sampleilla. Tai kun Mäkynen improvisoi ja painii valtavan siniaallon ja valkoisen kohinan kanssa.

Taitavan trion soinnissa kuuvuu pohdiskeleva modernin minimalismin henki. Form-levyllä Mäkynen esittäytyy rohkeana etsijänä ja kyseenalaistajana, joka myös löytää hämmästyttäviä ja erityisen kauniita asioita. Mäkysen kappaleet kantavat mukanaan muistoja ja vaikutteita satumaisista, joskus pelottavistakin paikoista, mutta palkitsevat aina kuulijan. Kokonaisvisiota tukevat taiten tehdyt visuaaliset lavasteet.


HALME PROSPEKT (FI)
Hepa Halme - woodwinds
Matti Riikonen - trumpet
Esa Onttonen - guitar
Arttu Tolonen - modular synth, guitar
Tapani Varis - bass, mouth organ, willow flute
Alf Forsman - drums
Pekko Käppi - jouhikko

Halme Prospekt herättää vahvoja synesteettisiä mielikuvia. Se on musiikillista kerrontaa parhaimmillaan - valoja ja varjoja, vaikutelmia, tunnelmia ja paradokseja äänien kielellä.

Yhtyeen uunituore Bluespektor-levy on eräänlainen jatko-osa vuoden 2015 Pajazzo-levylle, jolla orastanut kerronta on nyt kasvanut eeppisiin mittoihin. Huikeilla Grateful Deadin Blues For Allah -versioillaan Halme Prospekt toteuttaa usean musiikkifanin salaisen fantasian ja vie kollektiivisen improvisoinnin kerralla 2010-luvulle.

Halme Prospektin musiikilliset ainekset ovat yksinkertaisia ja selväpiirteisiä mutta virtaavan veden lailla ilmaisu varioituu koko ajan näennäisen vapaamuotoisesti, kuitenkin omassa uomassaan määrätietoisesti edeten. Solistiset osuudet nivoutuvat osaksi orgaanisia sävellyksen osia ja päinvastoin. Henkisesti Halme Prospektin voi nähdä jatkavan suomijazzin shamaanin Edward Vesalan perintöä.

 Tämän illan erikoiskokoonpanossa yhdistyvät ikiaikaiset ja 2010 -luvun soundit. Hyvin suomalaista ja täysin universaalia!


MOPO FEAT MIKKO INNANEN (FI)
Linda Fredriksson - saxophones
Eero Tikkanen - double bass
Eeti Nieminen - drums
Mikko Innanen - saxophones

Tämän energisen trion juuret juontavat kapakkatappeluun, jonka tiimellyksessä Linda Fredriksson, Eero Tikkanen ja Eeti Nieminen löivät viisaat päänsä yhteen. Tästä kolauksesta syntyi Mopo – kolmikko, jonka vilpitön pörinä on valloittanut kuulijat puolelleen myös perinteisen jazzyleisön ulkopuolelta. Siihen on monta syytä, mutta tärkeimmät ovat taito ja asenne. Vuonna 2009 perustettu trio ammentaa jazzista, punkista ja Suomen luonnosta. Yhtye riisuu jazzista keinotekoisen elitismin ja lataa tilalle silkkaa vimmaista energiaa ja elämän riemua.

Kura lentää, kun koko sakki kaasuttaa ringissä yhä kovempiin nopeuksiin. Välillä se ajelee verkkaisesti ilman käsiä, ihan vaan huvikseen. Mopon spontaani, leikkisä ja aistikas musiikki on yhtä yhtyeen herättämien mielikuvien kanssa. Suomen eturivin saksofonisteihin lukeutuvan Mikko Innasen kanssa tänään ajellaan mopon harvinaisella tandem-versiolla, jossa kumpikin ohjaa! Apua!

Liput 30/25 €

Sunnuntai 4.11.

tampere

Fire! Orchestra, Jamie Baum Septet+, The Art Ensemble Of Chicago,Pakkahuone, tampere4.11. Klo 14:00

keikka

FIRE! ORCHESTRA (SE/PT)
Mats Gustafsson - baritone sax
Johan Berthling - double bass, electronic bass
Andreas Werliin - drums
Mariam Wallentin - voice
Josefin Runsteen - violin
Anna Lindal - violin
Katt Hernandez - viola
Leo Svensson - cello
Per Texas Johansson - contrabass clarinet, bass clarinet
Christer Bothén - contrabass clarinet, bass clarinet
Isak Hedtjärn - Bb clarinet
Alexander Zethson - organ, piano
Susana Santos Silva - trumpet

Rituaalit ovat arkipäiviemme salaperäisiä pakkomielteitä, neurooseja, sanomatta jääneitä käytössääntöjä, mutta useimmiten vain asioiden luontaista järjestystä. Rituaalien voima on kuitenkin parhaimmillaan siinä, että niiden avulla voi myös ylittää arjen ja tietoisuuden, ja tähän Fire! Orchestra nimenomaan pyrkii.

Freejazzin, psykedeelisen rockin ja noisen polttopisteessä operoivan orkesterin ydin on saksofonisti Mats Gustafssonin, basisti Johan Berthlingin ja rumpali Andreas Werliinin muodostama eläimellinen trio, jonka armoton musiikillinen pamfletti ei päästä kuulijaa aivan helpolla. Uumajalainen Gustafsson on Tampere Jazz Happeningin monivuotinen artistivieras ja skandinaavisen freejazzin kruunaamaton kuningas, jonka dynamiikkaa yltää aggressiivisesta voimapuhaltamisesta tuulenkevyeen suhinaan. Fire! Orchestran musiikki pursuaa elinvoimaa, tahtoa ja voimaa mutta ymmärtää niiden olevan todellisia vain kontrasteina, vastakohtien ansioista. Tässä ajassa ja paikassa Fire! Orchestra käsittää 13 soittajaa. Luvassa on todellinen freejazzin tractor pulling -show!

JAMIE BAUM SEPTET+ (US)
Jamie Baum - flutes, singing bowl
Kenny Warren - trumpet
Sam Sadigursky - alto sax, bass clarinet
Chris Komer - French horn
Brad Shepik - guitar, singing bowl
Luis Perdomo - piano
Zack Lober - bass, singing bowl
Jeff Hirshfield - drums

Jamie Baum Septetin tuoreella Bridges-albumilla rakennetaan kirjaimellisesti siltoja. Levyllä kuljetaan pitkä matka, joka alkoi elää spontaaneina ja arkisina tarinoina mutta oli alkujaan legendaarisen sufi-laulaja Nusrat Fateh Ali Khanin innoittama. Connecticutin Pidgeportissa varttuneen Baumin varhaisimpiin rakkauden kohteisiin kuuluu juutalaismusiikki. Yhteistyössä Guggenheim-säätiön kanssa Baum on tutkinut yhteyksiä erilaisten juutalaismusiikkityyppien, arabialaisen, Lähi-idän ja Etelä-Aasian musiikin välillä. Albumin keskiössä oleva kolmi-osainen Honoring Nepal: The Shiva Suite on Rubin Museum of Himalayan Art in New Yorkin tilausteos ja samalla Baumin kunnianosoitus kulttuurille, joka on hänelle ja maailmalle antanut paljon.

Löydöksiensä pohjalta Baum yhdistää ja luo yhteistä kieltä, jaettua inhimillisyyttä. Siihen hänellä on toimiva työkalu: Harmonia. Kuunnelkaa kuinka torvet puhaltavat samaan mikrofoniin. Ja mitä ne saavat aikaan? Yhtyeen moniääniset ja sivistyneet musiikilliset keskustelut saavat viimeisen kaneetin Baumin retorisesti viisaasta huilusta.

THE ART ENSEMBLE OF CHICAGO (US)
Roscoe Mitchell - saxophones, flute, percussion
Famoudou Don Moye - drums, congas, bongos, percussion
Hugh Ragin - trumpet, flugelhorn, piccolo trumpet
Tomeka Reid - cello
Jaribu Shahid - double bass, objects
Dudu Kouaté - African percussion

"Great Black Music: Ancient to the Future". Siinä on The Art Ensemble of Chicagon motto. 50-vuotista maallista taivallustaan juhliva pioneeriyhtye tuo afroamerikkalaisen musiikin menneisyyden nykyhetkeen, ja mikäli näitä herroja on uskominen, sinkoaa sen aina tulevaisuuteen asti. Turha sitä on lähteä kiistämään, sillä alkukertomus, rituaali ja puhdistautuminen - kaikki tasot ovat todella mukana The Art Ensemble of Chicagon uniikissa musiikillisessa toimituksessa.

Ikimoderni veteraaniyhtye on erottautunut kollegoistaan aina spirituaalisessa asenteellaan ja ollut eturintamassa luomassa fuusioita jazzin, länsimaisen taidemusiikin ja afrikkalaisen heimomusiikin välille. Yhtyeen legendaarisesta kokoonpanosta lavalla nähdään tänään myös menestyksekkäästä soolourastaan tunnettu saksofonisti Roscoe Mitchell sekä yhtyeeseen vuonna 1970 liittynyt rumpali Famoudou Don Moye. Elämänkokemus, mittaamattoman laaja musiikillinen sivistys ja ainutlaatuinen narratiivi luovat kulissit uskomattomalle musiikille seikkailulle. Hittoon partituurit! Egot häivyttävän improvisoinnin ja veljellisen multi-instrumentalismin menetelmin syntyy viesti, joka on kuulijasta riippuvainen, mutta kuvitettu ravistelevan autenttisin musiikillisin kuvaelmin.

Liput 55/45 €

Emma Salokoski & Ilmiliekki Quartet,Telakka, tampere4.11. Klo 21:00

keikka

EMMA SALOKOSKI & ILMILIEKKI QUARTET (FI)
Emma Salokoski - voice
Verneri Pohjola - trumpet
Tuomo Prättälä - piano
Olavi Louhivuori - drums
Antti Lötjönen - bass

Emma Salokoski tuli tunnetuksi 2000-luvun alussa Helsingin uutta milleniaalista henkeä huokuneesta Quintessence-yhtyeestä. Sittemmin soolouralle siirtynyt Salokoski on ollut alati kysytyimpiä suomalaisia jazzlaulajia laaja-alaisen ilmaisunsa ja uniikin äänensä vuoksi.

Salokosken ja Ilmiliekki-kvartetin yhdeksän vuotta sitten julkaistu Vi sålde våra hemman -albumi sisälsi Edith Södergranin ja Elmer Diktoniuksenrunoihin sävellettyjä kappaleita. Tänä syksynä ilmestyy uusi albumi, jolla kuullaan vanhojen suomenruotsalaisen runouden helmien rinnalla myös tuoreempien runoilijoiden tekstejä.

Ajatus kansansävelmien tulkitsemisesta jazzin kielellä ei ole Suomessakaan uusi, mutta meillä muotoratkaisut on tavattu hakea yleensä etnon ja freen suunnalta. Kansanlaulujen ja Sibeliuksen kaltaisten nimimiesten luomusten joukkoon on otettu yhä enemmän mukaan yhtyeen jäsenten omia sävellyksiä. Ilmiliekin musiikki soljuu eteenpäin verkkaisesti mutta ilmavasti groovavien sovitusten kunnianhimoisuutta korostaen.

Vapaa pääsy!

Keskiviikko 7.11.

tampere

Jazzliiton kiertueella Anni Elif – Edith,Kaupin vastaanottokeskus, tampere7.11. Klo 19:00

keikka

Anni Elif Egecioglu on ruotsalais-turkkilainen laulaja, sellisti ja säveltäjä. Moneen taipuva ja useita sävyjä hallitseva Egecioglu on ehtinyt vaikuttaa jo useissa suomalaisissa sekä kansainvälisissä klassisen musiikin, popmusiikin sekä jazzin rajapinnalla liikkuvissa yhtyeissä. Monien vaiheiden jälkeen hän julkaisi vuonna 2017 ensimmäisen albumin omalla nimellään kotimaisella Eclipse Musicilla, jolle myös Egecioglun ehkä tunnetuin kokoonpano Elifantree on levyttänyt. Edith-levy vie kuulijan intiimille matkalle, jossa hienot sävellykset kohtaavat futuristisen äänimaiseman ja improvisaation. Lyriikat pohjautuvat pääosin Edith Södergranin runoihin. Hänen tuotannolleen oli tyypillistä näynomaisuus ja aikakauden futuristiset ja symboliset virtaukset, jotka kietoutuvat saumattomasti Anni Elifin sävellyskieleen.

Anni Elif Egecioglu - laulu, syntetisaattori, sävellys
Sigurdur Rögnvaldsson - Fender bass VI
Pauli Lyytinen - saksofoni, EWI, efektit, rumpukone
Tuomas A. Turunen - piano, syntetisaattori

Vapaa pääsy

Perjantai 7.12.

tampere

Emma Salokoski & UMO: Muuttuvat joulut,Tampereen tuomiokirkko, tampere7.12. Klo 18:00

keikka

UMO ja laulajatar Emma Salokoski tekevät yhteisen, kuuden konsertin joulukiertueen, joka ulottuu Helsingin, Espoon ja Vantaan lisäksi Porvooseen ja Tampereelle.

Emma Salokosken valitsemasta ohjelmistosta löytyy jouluklassikoiden lisäksi solistin omia, epätavallisempia suosikkeja. Konserteissa kuullaan myös aivan uusia joululauluja, kuten Olavi Louhivuoren säveltämä ja Salokosken sanoittama Jouluaamu sekä uutta joulumusiikkia Seppo Kantoselta. Monet kappaleista ovat saaneet värikkäät ja kirkkokonserteissa herkän vivahteikkaasti soivat uudet sovitukset kapellimestari Mikko Hassisen käsissä.

Laulaja-lauluntekijä Salokoski on pitkällä urallaan tehnyt laajasti töitä musiikin saralla. Hän on esiintynyt maamme eturivin muusikoiden kanssa niin sinfoniaorkesterien solistina kuin rockfestivaalien päälavoilla. Salokoski on julkaissut yhteensä kahdeksan albumia, joista kolme omaa nimeään kantavan Ensemblen kanssa. Hänen ensimmäinen soololevynsä Kiellettyjä asioita julkaistiin 2015. Salokoski on vaikuttanut myös yhtyeissä Quintessence, Q-Continuum, Don Johnson Big Band ja Ilmiliekki ja tehnyt yhteistyötä mm. Jukka Perkon, Avantin ja Palefacen kanssa sekä julkaissut yhteisen levyn Omani uni Maria Ylipään kanssa. Hän voitti vuoden kotimaisen naissolistin Emma-palkinnon v. 2006.

– Ei varmaankaan ole sattumaa, että juuri joulun ympärille on sävelletty niin paljon musiikkia. Talven pimeyden keskellä musiikki on paras tapa nostaa mielialaa. Joulu on otollista aikaa palata vanhoihin klassikoihin, joiden tenho ei koskaan vähene. Samalla se antaa tilaisuuden luoda täysin uutta musiikkia ja uusia traditioita. Konsertin nimi ”Muuttuvat joulut” kuvastaakin elämän ikuista muutosta: jouluna on hyvä tehdä tilannekatsaus, mitä kulunut vuosi on vienyt mennessään ja tuonut tullessaan, Emma Salokoski tunnelmoi.

Liput Ticketmasterista palvelumaksuineen:
Normaalihinta 34 €
Eläkeläiset 30 €
Opiskelijat, työttömät ja lapset 18 €
S-Etukortilla 30 €

Ovet klo 17:15. Konsertin kesto n. 75 min, ei väliaikaa.

Lauantai 8.12.

tampere

70 vuoden rajapyykin jo ohittanut saksofonistilegenda Eero Koivistoinen ei ole jäänyt laakereilleen lepäämään. Väkevästä luomisvoimasta uusimpia osoituksia ovat oman kvartetin levytys Illusion (2017) sekä UMO Jazz Orchestran albumi Arctic Blues (2016), joka koostuu Koivistoisen sävellyksistä.

Eero Koivistoinen sai Suomen Jazzliiton myöntämän Yrjö-palkinnon kaikkien aikojen ensimmäisenä muusikkona 1967. Amerikkalaisen jazzin uudet virtaukset saapuivat jaettavaksi Suomeen, kun Koivistoinen opiskeli Berkleen School of Musicissa ja työskenteli Dizzy GillespienGil EvansinJack DeJohnettenRandy Breckerin ja John Scofieldin kaltaisten muusikoiden kanssa.

Koivistoinen tunnetaan vahvasta rytmin käsittelystä, ja esimerkiksi hänen funkille flirttaileva fuusiolevynsä Wahoo! on edelleen haluttu harvinaisuus myös kansainvälisten keräilijöiden haaveissa. Syvyyttä soittoon on tuonut sittemmin myös laaja-alainen yhteistyö afrikkalaisten muusikoiden kanssa. Säveltäjänä Koivistoinen on big band -ympäristössä Suomen esitetyimpiä sekä yksi harvoista jazzmiehistä, joiden teoksia on kuultu myös sinfoniaorkestereiden ohjelmistossa.

Koivistoisen taitavassa kvartetissa pianistina vaikuttaa Alexi Tuomarila, bassosta vastaa Jori Huhtala ja rummuista Jussi Lehtonen.

Showtime klo 22, ovet klo 21.30.

Tickets 18€

Torstai 13.12.

tampere

Johanna ja Mikko Iivainainen, Maria Kalaniemi ja Timo Alakotila: Seimiyö,TTT-Klubi, tampere13.12. Klo 19:00

Johanna Iivanainen

Mikko Iivanainen

Maria Kalaniemi

Timo Alakotila

keikka

Tunnelmallinen joulukonsertti yhdistää kaksi maamme eturivin muusikoista koostuvaa huippuduoa. Konsertissa kuullaan näille taiteilijoille rakkaita joulusävelmiä, jotka saavat uusia, raikkaita vivahteita niin jazzista kuin nykykansanmusiikista. Muusikoiden omien sovitusten lisäksi kuullaan myös heidän omia instrumentaalikappaleitaan.

Laulut tulkitsee kuin takkatulen lämmössä solisti Johanna Iivanainen yhdessä harmonikkataiteilija Maria Kalaniemen, kitaristi Mikko Iivanaisen ja pianisti Timo Alakotilan kanssa. Tommy Tabermannin runon mukaan nimetty konserttikiertue julkaisee myös taiteilijoiden ensimmäisen yhteisen albumin. Koskettava konserttikokonaisuus siirtää ajatukset pois arkisista aherruksista ja luo joulurauhaa kuulijoiden mieleen.

Esitys alkaa klo 19, ovet klo 18.

Liput 20€