Kirmo Lintinen

säveltäjä/ pianisti/ kapellimestari
kirmo-lintinen

Kuva/ Photo: Kimmo Tähtinen

Profiili

Syntynyt1967
Yhtyeet

Kirmo Lintinen (s. 1967) ei ole koskaan kumartanut musiikin raja-aitoja vaan on ammentanut osaamistaan sekä jazzin että klassisen musiikin alueille. Ennen kuin säveltäjä Lintisen nimi oli kaikkien huulilla vakavan konserttimusiikin puolella, oli hän jo ehtinyt luoda uraa jazzkentällä, sekä säveltäjä-sovittajana että pianistina ja kapellimestarina. Nykymusiikin säveltäjänä hän on rikkonut piristävästi myös suomalaisia big band -traditioita ja murtanut osaltaan musiikin lajien välisiä raja-aitoja. Lintisen näkyvintä muusikontyötä ovat olleet hänen lukuisat esiintymisensä solistina, yhtyemuusikkona ja kapellimestarina suomalaisissa jazz-, sinfoniaorkesteri- ja kamarimusiikkikokoonpanoissa.

Teini-ikäisenä sekä klassista musiikkia että jazzia opiskellut Lintinen opiskeli ensin pianonsoittoa Dmitry Hinzen johdolla, kunnes pääsi Sibelius-Akatemiaan vuonna 1986. Hän valmistui musiikin maisteriksi jazzmusiikin koulutusohjelmasta vuonna 1997 pääaineenaan sävellys ja sovitus.

1990-luvun mittaan UMOsta tuli Lintiselle tärkeä työväline. Lintinen aloitti UMOssa vuonna 1989, ensin pianistina, mutta vuodesta 1994 hän on keskittynyt lähinnä kapellimestarin toimeen ja ohjelmistojen suunnitteluun. Korostamalla big band -kokoonpanon ja erityisesti UMOn soittajien musiikillista taipuisuutta, hän on kehittänyt suhteita UMOn ja vakavan musiikin säveltäjien välillä. Vaikka UMOn kotimaisen ohjelmistopohjan kasvattaminen onkin ollut Lintiselle sydämen asia, hän on myös erikoistunut laatimaan big band -musiikin amerikkalaiseen historiaan pureutuvia kokonaisuuksia.

Vuosituhannen vaihteesta lähtien säveltäminen on muodostunut Lintisen päätyöksi. Toistasataa sävellystä käsittävä teosluettelo kattaa laajan kirjon muotoja ja tunnelmia lastenlauluista oopperaan, pedagogisista pikkukappaleista elokuvamusiikkiin, tanssimusiikista dodekafoniaan, jazzista barokkiallusioihin. Vaikka Lintinen on tehnyt paljon jazzsävellyksiä ja -sovituksia, edustaa suurin osa hänen tuotannostaan länsimaisen vakavan musiikin perinnettä.

Tuotannon pääteoksiin kuuluvat kuoro- ja orkesteriteos Cantata proverbiorum (1999), Mobile festivo sinfoniaorkesterille (2003), ”konsertoiva madrigaali” David ja Batseba laulusolisteille ja barokkiorkesterille (2001), kaksi pianokonserttoa (2008 ja 2009) sekä kaksi oopperaa: lapsiyleisölle suunnattu Voi vietävä! (2000–2001; engl. version Nuts about Nosh ensiesitys Torontossa 2003; venäjänkielisen version Nu i nu ensiesitys Pietarissa 2008) ja kokoillan tragikomedia, barokkiooppera Fitness (2005–2007). Laajan big band -tuotantonsa Lintinen on kirjoittanut kokonaan UMOlle.

Kapellimestarina Lintinen on johtanut UMOa useiden kotimaan kiertueiden lisäksi ulkomailla (mm. Tukholma, Brysseli, New York, Washington D.C., Pittsburgh, Minneapolis, Pariisi, Lontoo, Madrid, Dublin, Porto, Utrecht) sekä yhdeksällä orkesterin levyllä. Viime vuosina Lintinen on työskennellyt kapellimestarina myös UMOn ulkopuolella (mm. AVANTI!, Tapiola Sinfonietta, Oulu Sinfonia ja RSO).

Sävellystöiden, UMOn sekä oman trionsa ohella Lintinen on toiminut menestyksekkään lauluyhtye How Many Sistersin pianistina, sovittajana ja kapellimestarina vuodesta 1994. Vuonna 2003 Suomen Jazzliitto osoitti arvostuksensa suomalaisen musiikkielämän moniottelijalle myöntämällä Lintiselle Yrjö-palkinnon.