Miten suomijazz valloitti minutkin

entry-image

Brittiläinen pianisti-säveltäjä Dave Stapleton on julkaissut Edition Records -levymerkillään paljon suomalaista musiikkia, muun muassa Verneri Pohjolaa, Olavi Louhivuorta ja Alexi Tuomarilaa. Uusimmassa Jazzpressossa Stapleton kertoo, miten yllättävät kohtaamiset suomijazzin kanssa muuttivat yhden ihmisen maailmaa.

 

 

Miten suomijazz valloitti minutkin

Teksti: Dave Stapleton
Käännös: Raisa Siivola

Matkustin pahaa-aavistamatta jazzfestareille Englannin Bathiin vuonna 2006. Tämä kokemus tuli vaikuttamaan levy-yhtiöni tulevaisuuteen voimakkaasti.

Istuin eturivissä Bath Jazz Festivalin Pavilion-lavalla ja lumoutuneena kuuntelin suomalaisen Ilmiliekin vähäeleisen kauniin konsertin. Muistan edelleen miten musiikki ja sen esitystapa vangitsi minut. En tuntenut muusikkoja enkä musiikkia, mutta tunsin voimakkaan yhteyden. Se yhteys on säilynyt kahteen lavalla olleeseen muusikkoon, Verneri Pohjolaan ja Olavi Louhivuoreen, joista tuli myöhemmin todella tärkeitä Edition Recordsin kehitykseen. Niihin aikoihin Editionia ei ollut olemassa. Olin omakustanteita julkaiseva muusikko, jolle Pohjolan ja Louhivuoren tapa luoda musiikkia oli uutta. Konsertti oli käänteentekevä hetki.

Seuraava kohtaaminen tapahtui Jazzaheadissa, jokavuotisilla Bremenin jazzmessuilla Saksassa. Olin vastikään julkaissut Tore Brunborgin, Thomas Stronenin ja edesmenneen suuruuden John Taylorin Meadow-yhtyeen albumin. Tore oli esiintymässä Mats Eilertsenin Sky Dive -bändin kanssa, joten menin katsomaan konserttia. Bändissä sattui soittamaan myös Olavi Louhivuori, joka tietystikään ei tiennyt, että olin nähnyt hänet aiemmin.

Myöhemmin illalla minut kutsuttiin päivälliselle bändin kanssa ja istahdin Olavin viereen. Aloimme jutella ja välittömästi palaset loksahtelivat kohdalleen. Olin tietämättäni kuullut Olavin soittoa lukuisilla äänityksillä muun muassa Alexi Tuomarilan ja Tomas Stankon yhtyeissä. Pidin hänen lähestymistavastaan rumpujensoittoon ja tajusin, että halusin hänet ehdottomasti soittamaan omalla Flight-albumillani, jota työstin parhaillaan. Tämä oivallus oli toinen merkittävä hetki yhteistyöllemme.

Mitä yhteistyöhömme tulee, loppu on historiaa, kuten sanotaan. Julkaisimme Editionilla Olavin Oddarrang-yhtyeen levyn “In Cinema” vuonna 2013. Levy tutustutti minut Alexi Tuomarilaan ja Verneriin. Nyt tätä kirjoittaessani näen selkeästi, miten nämä lyhyet kohtaamiset ovat vaikuttaneet tekemääni ja tuottamaani musiikkiin tähän saakka ja myös tulevaisuudessa. Musiikki vaikuttaa minuun. Minulle luova prosessi ja lähestymistapa musiikkiin määrittävät kaiken. Se on mielentila, tapa ajatella, näkökulma, jota haluan tutkia enemmän ja enemmän vuosien varrella.

Minulle suomalainen musiikki ei tähtää maineeseen ja mammonaan, vaan henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Se kumpuaa rehellisyydestä itseä kohtaan ja samanhenkisten ihmisten lahjakkuuden kunnioittamisesta. Siinä on luonnetta jota kunnioitan ja arvopohja jonka minä ja Edition jaamme. Nykypäivän teollisuus on nopeatempoista ja kärsimätöntä. Jos ammentaisimme osan suomalaisesta elämäntavasta, johtaisi se epäilemättä korvaamattoman arvokkaisiin, positiivisiin tuloksiin.

Kommentoi