Mitä kuuluu jamikulttuurille?

entry-image

Huhtikuun kolmannella viikolla Saksan Bremenissä on vuosittaisen Jazzahead!-ammattilaistapahtuman myötä mahdollisuus kuulla myös kotimaista jazzia monessa muodossa. Konserttien lisäksi Jazzaheadissa myös jamitellaan huippumuusikoiden toimesta perjantain jatkoklubilla.

Viime vuonna Jazzaheadissa sai alkunsa uusi perjantaiyön perinne, kun Tampere Jazz Happeningin järjestämä menestyksekäs jami-ilta Magazinkellerissä sai muusikot irrottelemaan aamuun asti. Tänä vuonna Music Finland ja Suomen Jazzliitto haluavat levittää jamien ilosanomaa edelleen, järjestämällä jamit tutussa paikassa, tuttuun aikaan. Perinnettä halutaan ylläpitää, sillä jamit nähdään paitsi olennaisena osana jazzkulttuuria, myös eri puolilta maailmaa saapuvien ihmisten vuorovaikutuksen avaimena; sessioissa yhteiseksi kieleksi riittää musiikki. Magazinkellerin ovet aukeavat keskiyöllä ja ensimmäisen tunnin ajan musiikista vastaa DJ Matti Nives. Jamisessio alkaa kun Pauli Lyytinen Magnetia Orkesteri on saanut messuhallin showcase-illan päätökseen, noin yhden aikaan yöllä. 

 Iltaa isännöi housebändin roolissa Jussi Fredriksson Trio, joka julkaisee juuri parahiksi Jazzaheadin aattona uuden levynsä ja saattaapa kuulemma tuoda maailman-ensi-iltaan pari uutta biisiä albumilta jamien käynnistämiseksi. 

 Jussi Fredriksson on monipuolinen jazzin ammattilainen, joka vaikuttaa alalla niin muusikkona, tuottajana, säveltäjänä kuin oman levymerkkinsäkin kautta. Fredrikssonille myös jamikulttuuri on tuttua, mutta miten hän kokee sen voivan tällä hetkellä? ”Jamikulttuuri on pikku hiljaa kehittymässä myös Suomessa. Esimerkiksi Turussa on jo 10 vuotta pyörinyt viikoittainen Monday Jazz Happening, jossa opiskelijat ja kokeneet muusikot kohtaavat lavalla. Myös Helsingissä on aktivoitumista Koko Jazz Clubin ja G Livelabin jamien myötä. Euroopassa on jamikulttuuria yleisesti vähemmän kuin Amerikassa. Muusikot eivät täällä välttämättä tunne jazzin traditiota ja ohjelmistoa, jolloin spontaani kommunikaatio on haastavaa. Toki jazzmusiikkia voi soittaa myös ilman yhteistä ohjelmistoa, mutta ns. freejazz vaatii muusikoilta todella paljon musiikillista kapasiteettia. Tuttujen jazzstandardien avulla päästään helpommin alkuun”, kertoo itsekin Turussa ja Helsingissä vaikuttava Fredriksson. 

Hänen mielestään jamit ovat jazzmuusikoille enemmän kuin hupia, ja niillä voi olla suuri merkitys jopa ammattilaisuralle. ”Parhaimmillaan jameissa rekrytoidaan muusikoita eri yhtyeisiin. Erityisesti nuorille muusikoille jamit ovat loistavia tilaisuuksia esitellä omia taitojaan. Jamit ovat niin keskeinen ja tärkeä osa jazzkulttuuria, että niiden järjestämistä pitäisi tukea myös julkisin varoin”, Fredriksson pamauttaa. 

Mitä noin ihmeellistä ja mieleenpainuvaa jameissa sitten oikein voi tapahtua? Tsekkaa Jussi Fredrikssonin TOP 3 -jamisessiot: 

  1. Korpo Sea Jazz 2014. Kitaristi Marzi Nymanin ollessa taiteellisena johtajana päädyin laulamaan Eye of the Tigerin itseäni kitaralla säestäen. Instrumentit ja biisin valitsi eräs yleisön jäsen.
  2. Pori Jazz 2012. Soitin viisi iltaa putkeen jamien housebandissa oman trion kanssa. Kaikkina iltoina Cafe Jazzin lavalle nousi upeita kotimaisia ja kansainvälisiä muusikoita.

  3. Smalls, New York, 2013. Hengailin pari viikkoa New Yorkissa, ja päädyin melkein joka ilta jameihin legendaariselle klubille Greenwich Villageen. Oli hienoa päästä jammailemaan nuorten nälkäisten kollegojen kanssa. Smallsissa törmää myös kokeneisiin legendaarisiin muusikoihin, mikä on mahdollista vain New Yorkissa - ja ehkä tänä vuonna myös Bremenissä?

 

Finnish Friday Jamahead!

After party & Jam session
Houseband: Jussi Fredriksson Trio
DJ Matti Nives
20. - 21.04.2018, 00.00 ->
Schlachthof, Magazinkeller

 

 

 

 

 

Kommentoi