Kotisohvalta mukaan Kaisa’s Machinen showcasen tunnelmiin

entry-image

Nordic Jazz Comets -showcase esittelee viisi lupaavaa pohjoismaista kokoonpanoa Pariisissa 2. joulukuuta. Ilta avaa ranskalaisen jazztoimijoiden verkoston vuosikokoustapahtuman ja yleisössä nähdäänkin parisataa maan festivaali- ja klubitoimijaa. Suomalaisen Kaisa’s Machine -kvartetin esiintyminen lähetetään lisäksi suorana lähetyksenä Radio Francella. 

Pariisiin kokoontuu joulukuun alussa lähes 200 eurooppalaista jazzalan ammattilaista kolmipäiväiseen Les Rencontres AJC -tapahtumaan. Ranskalaisen Association Jazzé Croisé -klubi- ja festivaaliverkoston vuosikokouksen ympärille rakennettu tapahtuma käynnistyy pohjoismaisella showcasella. Pan Piper -klubilla maanantaina 2.12. järjestettävässä Nordic Jazz Comets -illassa nähdään viisi yhtyettä, yksi jokaisesta Pohjoismaasta.

Koneisto pysyy käynnissä vaikka osat ovat ympäri maailmaa

Suomen Jazzliiton valitsemana edustajana showcasessa on Kaisa’s Machine, kontrabasisti-säveltäjä Kaisa Mäensivun johtama kvartetti. Yhtye perustettiin syksyllä 2015 ja kehuttu debyyttialbumi In the Key of K (Eclipse Music) ilmestyi joulukuussa 2017. In the Key of K on tyylikästä postbop-jazzia, jossa kuuluu vaikutteita tämän hetken New York -soundista, sekä pohjoisesta syvällisyydestä. Mäensivun säveltämässä musiikissa pääsevät esille myös neljän muusikon omat vahvat persoonalliset tyylit.

Kaikki yhtyeen jäsenet ovat lennokkaasti uransa avanneita kotimaisia jazztähtiä. Kvartetin toistaiseksi vielä Suomessa asuvat jäsenet pianisti Mikael Myrskog ja saksofonisti Max Zenger soittavat yhdessä Max Zenger Globus -viisikossa, joka otti varaslähdön Ranskan-markkinoille jo vuonna 2018, jolloin yhtye voitti Euroopan yleisradioyhtiöiden järjestämän nuorten jazzmuusikoiden kilpailun Lounais-Ranskassa järjestettävällä Jazz in Marziac -festivaalilla. Kaisa's Machinen rumpali Jonatan Sarikoski viimeisteli juuri Sibelius-Akatemian vaihto-opintonsa Itävallan Grazin taideyliopistossa ja jäikin sille tielleen, vaikuttaen syksystä 2019 alkaen Wienin jazzskenessä.

Kansainvälisen yhtyeen liideri Mäensivu on puolestaan asunut ja opiskellut jazzin kiintopisteessä, New Yorkissa jo useamman vuoden. Isoon Omenaan Mäensivun vei ensin opiskelijavaihto Sibelius-Akatemian ja Manhattan School of Musicin välillä, ja hän päätyi suorittamaan koulussa maisterin tutkintonsa loppuun vuonna 2017. Mäensivu on kysytty sivumuusikko paikallisissa kokoonpanoissa ja hän vie myös omia biisejään kaupungin jazzkulttuurille tyypillisiin soittosessioihin kokeiltavaksi eri muusikoiden kanssa.
– Näin saan kuulla miltä uusi biisi kuulostaa bändin kanssa ja osaan tehdä tarvittavia muutoksia ennen kuin se tulee “Masiinan” ohjelmistoon, Mäensivu kertoo. Hänen mukaansa uuden materiaalin työstäminen on bändin jäsenten ja johtajan “kaukosuhteen” myötä muuttunut muutenkin:
– Koetan aina itse säveltäessä saada biisin niin valmiiksi kuin mahdollista, jolloin bändin on helppo omaksua roolinsa kappaleessa nopeasti ja nuottikuvasta voi saada hyvän käsityksen siitä, mitä kultakin instrumentilta vaaditaan. Olemme tähän asti onnistuneet pitämään myös pienen treeniperiodin ennen keikoille lähtöä kotimaassa, sillä sekä Jonatan että minä käymme Suomessa säännöllisesti.

Mäensivu on ahkera ja kunnianhimoinen muusikko, jolle kansainvälinen ura ja ulkomailla työskentely on jo arkipäivää. Kuitenkin hän kokee, että jokainen työtilaisuus on uusi näytön paikka.
– New Yorkissa hyviä muusikoita riittää loputtomiin. Se tekee siellä asumisesta tosi hauskaa, mutta luo myös kovaa kilpailua keikoista. Olen oppinut ainakin sen, että rivimuusikkonakin täytyy olla aktiivinen eikä ole varaa mokailla, muusikko toteaa. Tällä hetkellä hän kiertää Suomea vastikään Yrjö-palkitun pianisti Riitta Paakin kvartetissa tuuraamassa basisti Antti Lötjöstä. Mäensivu tuntuukin löytäneen jotain olennaista jazzmusiikista ja muusikkoudesta ammattina. Hän pystyy antamaan parhaimpansa sekä johtajana että tukemalla muiden visioita ja onnistumista.

Kun soittaminen lähtee välillä käsistä

Kaisa's Machine on esiintynyt Suomessa lukuisilla klubeilla ja suurimmilla jazzfestivaaleilla, mm. Pori Jazzissa, Tampere Jazz Happeningissä ja Turku Jazz Festivalilla. Ulkomailla bändi on keikkaillut mm. Ronnie Scott's Jazz Clubilla Lontoossa, Kaunas Jazz Festivalilla Liettuassa ja Nordic Jazz Festissä Washington DC:ssä ja Jazz at Kitano -klubilla New Yorkissa. Mäensivu on huomannut Masiinan konserteissa, miten kulttuuriset erot näkyvät myös yleisöissä:
– Yleisöissä on mieletön ero! Suomessa on ihanaa soittaa, kun ihmiset kuuntelevat hiirenhiljaa, mutta on se myös tosi rohkaisevaa, kun ulkomailla kuulee kiljaisuja ja kommentteja yleisöstä konsertin aikana.

Mieleenpainuvin keikkakokemus tähän asti Kaisa’s Machinella on tullut kuitenkin Brittein saarilta:
– Legendaarinen Ronnie Scott's Lontoossa oli yksi spessuimpia kokemuksia Masiinalla. Olimme soittaneet ensin kahtena iltana menestyksekkäästi alkuillan setin, ja toisena iltana sitten teimme vielä "late late” -setin kello yksi aamuyöstä. Olimme vaan ottaneet iisisti hotellilla ennen sitä ja tuntui hiukan absurdilta lähteä sitten vielä keikalle siinä keskiyön jälkeen. Aiemman esiintyjän konsertti venyi ja odottelimme klubin aulassa puoliunessa. Väki myös väheni huomattavasti ennenkuin pääsimme aloittamaan ja fiilis ei ollut kaikista innokkain. Meitä odotti myös herätys aamuseitsemältä seuraavalle keikalle lähtöä varten. Tästä kaikesta johtuen emme kai ottaneet mitään paineita ja soittaminen lähti ihan käsistä. Meillä oli superhauskaa ja kokeilimme tosi luovasti uusia ideoita emmekä pelänneet riskejä, Mäensivu kuvailee erikoista kokemusta.

Seuraavaksi yhtye nähdään lavalla vähän erilaisessa ympäristössä, eli alkuillan showcasekeikalla. Lavalle nousee viisi yhtyettä soittamaan kukin vuorollaan puolituntisen setin. Pariisin showcase järjestetään kuuluisan Pere Lachaise -hautausmaan lähellä sijaitsevassa Pan Piper -klubissa, joka tunnetaan jazzin ja maailmanmusiikin näyttämönä, jota myös paikallinen yleisö sekä matkailijat suosivat. Klubille odotetaan pohjoismaiseen iltaan paitsi satapäistä ammattilaisyleisöä, myös saman verran pariisilaista jazzväkeä. Kaisa’s Machinen konsertti myös valittiin lähetettäväksi livenä Ranskan radion suosituimmassa jazzohjelmassa, toimittaja Alex Dutilhin Open Jazzissa. Lähetys on saatavilla myös podcastina myöhemmin Radio Francen sivuilta. Suomalaisyhtyeen keikkatunnelmiin pääsee siis myös kotisohvilta itsenäisyyspäivää odotellessa, ja saa nähdä lähteekö soitto tällä kertaa käsistä, vai kenties suoraan sydämestä.

Pohjoismaiset jazzkomeetat Pariisin taivaan alla

Pariisin Nordic Jazz Comets -showcasen yhtyeinä nähdään Kaisa’s Machinen lisäksi Røgsignal Tanskasta, Tumi Árnason & Magnùs Trygvasson Eliassen Islannista, Erlend Apneseth Trio Norjasta ja Fartyg 6 Ruotsista.
– Pohjoismaisella jazzilla on ollut jo monien vuosien ajan iso aura ja se on yksi kiinnostavimmista ja eloisimmista jazzskeneistä Euroopassa, kertoo Pariisin tapahtuman tuottaja, Association Jazzé Croisén pääsihteeri Antoine Bos.
– Suomi ja Ranska ovat jo pitkään tehneet jazzyhtyeiden vaihtoa, lähinnä jo asemansa vakiinnuttaneiden muusikoiden kautta, Bos taustoittaa ja lisää:
– Ajatuksena on nyt tavoittaa ja esitellä uusi pohjoismainen jazzskene, joka toivottavasti leviää ympäri Ranskaa!

Les Rencontres AJC x Nordic Jazz Comets on eurooppalaisille jazzalan ammattilaisille suunnattu tapahtuma, joka järjestetään Pariisissa 2.–4.12.2019. Tapahtuman tuottaa ranskalainen Association Jazzé Croisé -klubiverkosto yhteistyössä islantilaisen FÍH Music Schoolin, Jazz Danmarkin, Norsk jazzforumin, Svensk Jazzin ja Suomen Jazzliiton kanssa.

Nordic Jazz Comets 2.12.2019
Pan Piper, Pariisi
17:45 Røgsignal (DEN)
18:30 Kaisa’s Machine (FIN)
20:30 Tumi Árnason & Magnús Trygvasson Eliassen (ICE)
21:15 Erlend Apneseth Trio (NOR)
22:00 Fartyg 6 (SWE)

Open Jazzin suora lähetys kuunneltavissa tästä linkistä klo 18 alkaen.

Lue lisää Kaisa’s Machinesta.
Lue lisää Nordic Jazz Comets -showcasesta.

 

 

 

Kommentoi