Jazzpresso

entry-image

Jazz nyt ja seuraavaksi

Jazzpresso-sarja jatkuu "uuden jazzin" ja kansainvälisyyden pohdinnalla. Kotimaista jazzkenttää We Jazz -leiman alla jo vuosia  tuuletellut moniosaaja Matti Nives osallistui Umeå Jazz Festivalissa tänä vuonna pidettyyn 17. Young Nordic Jazz Comets -showcaseen 27.  lokakuuta. Joko showcase on vanhentunut tapa esitellä uutta musiikkia? Onko nuorissa pohjoismaalaisissa nykypäivänä mitään uutta esiteltävää? 

 


entry-image

Jazz Finland International: Mun leipäni maailmalla

Suomalaisen jazzin kansainvälistymisestä, "brändäyksestä", viennistä ja kulttuurivaihdosta on puhuttu paljon Jazzpresso-sarjassa. Europe Jazz Networkin puheenjohtajanakin toiminut Annamaija Saarela on tehnyt pitkän uran jazzin parissa ja hänen agentuurinsa Annamaija Music Company liidaa tuoretta Jazz Finland International -vientihanketta. Miten Saarela näkee kansainvälistymisen? Marssiiko suomijazz Eurooppaan siniristilippu liehuen?


entry-image

MUSIIKIN ILMAISUVOIMASTA

Monipuolinen ja ilmaisuvoimastaan kuulu saksofonisti Jorma Tapio pohtii uudessa Jazzpresso-tekstissä oman soundin merkitystä.


entry-image

Svengaako se?

Mitä on jazz? Mistä muusikko inspiroituu? Uusimmassa Jazzpressossa kysymyksiä pohtii klassisen musiikkikoulutuksen saanut lyömäsoittaja Janne Tuomi. Jazzkentän rajaviivoja sotkeva Tuomi on akateemisen jazzin outsider - vai onko?


entry-image

Uteliaisuutta ei voi ulkoistaa

"Pidätkö itseäsi avarakatseisena?", kysyy pitkän linjan musiikkitoimittaja Petri Silas uudessa Jazzpresso-artikkelissa. Kuulijoita on kehotettu avaamaan aistinsa monenlaiselle säveltaiteelle, mutta pitävätkö taiteilijat silmiään auki?


entry-image

Miten suomijazz valloitti minutkin

Brittiläinen pianisti-säveltäjä Dave Stapleton on julkaissut Edition Records -levymerkillään paljon suomalaista musiikkia, muun muassa Verneri Pohjolaa, Olavi Louhivuorta ja Alexi Tuomarilaa. Uusimmassa Jazzpressossa Stapleton kertoo, miten yllättävät kohtaamiset suomijazzin kanssa muuttivat yhden ihmisen maailmaa.


entry-image

Yhden jazzmuusikon reitti kansainvälisiin hommiin

Neljäs Jazzpresso -kirjoittaja, trumpetisti Verneri Pohjola, kertoo oman tarinansa kansainvälistymisestä. Pohjola korostaa, että kansainvälisen menestyksen resepti ei ole yksiselitteinen – varsinkaan 2010 -luvulla, vaan menestyksen avain piilee yhtälailla omaan musiikilliseen visioon luottamisessa sekä halussa tunnustaa jazzmuusikon työhön liittyvät muut velvollisuudet.


entry-image

Kohti vapaata sooloilua ja yhteisiä säveliä

Seuraavaksi Jazzpresso-sarjaan kantaa kortensa kekoon pianisti Jussi Fredriksson. Turkulainen Fredriksson edustaa nykypäivän suomalaista jazzammattilaisuutta parhaimmillaan - tai pahimmillaan - tuottaen tapahtumia, pyörittäen levy-yhtiötä ja ollen aktiivisesti mukana musiikkipoliittisessa keskustelussa. Fredriksson ei ole huolissaan perinteiden kuolemisesta kotimaisessa jazzmusiikissa, mutta taiteellisen vapauden turvaaminen mietityttää.


entry-image

Etsiviä ajatuksia jazzin keskeneräisestä luonteesta

Professori Jukkis Uotila pohti jazzmusiikin perinteen muuttumista ja mahdollista “vesittymistä“ Jazzpresso-sarjan avauksessa. Sanansa hän osoitti nimenomaan saksofonisti/pedagogi Jukka Perkolle. Perko luotaa nyt sarjan toisessa osassa ajatuksiaan jazzin moniäänisen tarinan tiimoilta, peilaten historiaa nykypäivään.


entry-image

Mitä tapahtuu jazzmusiikin perinteelle tulevaisuudessa?

Ensimmäisen, hyvinkin kantaaottavan Jazzpresso-tekstin kirjoitti professori, säveltäjä, pianisti ja rumpali Jukkis Uotila. Uotila on tehnyt pitkän uran mm. Sibelius-Akatemialla. Kirjoitus on osoitettu artikkelisarjan seuraavalle kirjoittajalle, saksofonisti Jukka Perkolle. Lue ja osallistu keskusteluun sosiaalisessa mediassa!